I en god blanding af sommervarme og hurtige byger afviklede Aarhus Fashion Week i går den første af tre disponeringsdage med 100+ brands fordelt på to forskellige lokationer – Balticagade og Ridehuset.
Aarhus Fashion Week, som finder sted i Balticagade og Ridehuset, arrangeres af Dypång Management, der også er stærk på events og konferencer.
”Vi har afholdt dette event i mange år, og vi har mange gengangere blandt udstillerne. Vi tilbyder endda, at de får den samme faste plads hver gang – og efter 10 år er det næsten 90 procent, der stadig hænger ved. Det synes vi selv er imponerende og underbygger både behovet for og interessen i dette jyske modevent,” udtaler Mads Eriksen, direktør & eventproducer hos Dypång Management, onsdag eftermiddag til branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends.
Trods to år med corona-turbulens er Aarhus Fashion Week tilbage på samme niveau som 2019, og den aarhusianske modeuge har endda nye udstillere, der står klar til februar. Af samme årsag overvejes det at udvide med en tredje lokation, men det kræver endnu større opbakning fra brands og agenter med fokus på det jyske.
”Vi har mange trofaste udstillere, hvor kun meget få skiftes ud hver gang. Og det er vi glade for. Men vi vil gerne mere, og vi håber, at vi kan samle nok udstillere til en lokation mere på et tidspunkt,” fortæller direktøren.
Foto: Balticagade
Lisbeth Kierkegaard, projektleder & kommunikationsansvarlig for Aarhus Fashion Week, fortæller yderligere, at fordelingen er to tredjedele agenter med flere brands samt en tredjedel brands – og den kombination betyder, at der samlet set er mere end 100 brands repræsentere til Aarhus Fashion Week.
Som alle andre events er Aarhus Fashion Week også fokuseret på grønne initiativer og har sikret sig, at alle events er klimaneutrale – og dermed kan udstillerne sænke skuldrene lidt med hensyn til det individuelle grønne ansvar.
”Vi er en del af Climaiders to klimaprojekter. Det ene klimaprojekt går ud på at fjerne vores eget CO2-forbrug ved hjælp af etablerede biogasanlæg i fattige dele af Kina. Derudover støtter vi Climaiders andet klimaprojekt omhandlende genplantning af træer, hvilket sænker det generelle CO2-niveau i atmosfæren. Derudover fokuserer vi på recycling og upcycling gennem et samarbejde med Grünbag, hvor overskydende bannere benyttes til taskeproduktion,” forklarer Stine Borggaard, kommunikationsmedarbejder hos Dypång Management.
Foto: Bukela
Bukela, Costamani og Sorelle Jewellery
Flere udstillere fortæller til TØJ – Fashion & Business Trends, at der altid er god og afslappet stemning i Ridehuset, og at de bliver ved med at komme tilbage, da det er tiden og indsatsen værd.
Inge Merrild har med mere end 40 år i skobranchen, og med fem år som salgschef hos Bukela, kun positive ting at sige om Aarhus Fashion Week:
”Det er et rigtigt godt supplement til de andre messer. I København er der fokus på de internationale gæster samt de sjællandske kunder, mens der her i Aarhus er fokus på de jyske og fynske kunder – og det kan også noget. Vi skal som kommerciel spiller med interesse i livsstilsbutikker og modebutikker i hele Danmark selvfølgelig også være til stede her,” siger hun.
Hos Costamani fortalte ejeren, Merethe Wang Andersen, at hun altid har været en del af Aarhus Fashion Week – både med tidligere og nuværende brand.
”For os er dette tre meget stærke og vigtige disponeringsdage. Vi har 25 planlagte aftaler og derudover en masse nye kunder, der blot kommer forbi. Vi kan også godt lide den synergi, der er i, at vi er samlet her. En indkøber eller en butiksejer kan nemt overskue hallen og udstillerne og sammensætte alt fra tøj til overtøj, tilbehør til sko. Faktisk ser jeg de andre udstillere som mine kolleger i stedet for konkurrenter, og vi hygger os rigtigt meget,” fortæller hun.
Foto: Costamani
På Balticagade er der en god synergi mellem faste showrooms, hovedkontorer og selve eventet. En række lokale møbel- og interiørvirksomheder havde også åbnet dørene op og bød indenfor. Et samarbejde på kryds og tværs af brancher som kun synes naturligt, da mange livsstilsbutikker også tænker i sammensmeltning af mode og interiør.
Josefine Salling Glerup Dahl, BTB-ansvarlig hos Sorelle Jewellery, forklarer, at målet med deltagelsen både er at afholde møder med eksisterende og nye kunder samt ikke mindst vise, at smykker også kan indgå i sortimentet i en bred livsstilsbutik.
”Vi hører til både i modebutikker og interiørbutikker, og med et udvalg af flotte smykker i et prisleje fra 200 til 2.000 kroner kan alle være med. Vi er for eksempel allerede til stede hos Paustian i Aarhus og Tiffany i Aalborg. Vi ser et stort potentiale for vores stilsikre smykker i rigtigt mange livsstilsbaserede butikker, og derfor vil vi gerne være her,” lyder det.
Foto: Sorelle Jewellery