I slutningen af februar løb Aarhus Fashion Week af stablen, og arrangørerne melder om endnu en god messe, hvor der var tid til en personlig købsoplevelse. De oplever desuden, at gode relationer og fællesskab har en positiv effekt på messens kendskabsgrad.
Vinterens danske messer er ved at være veloverståede. Senest Aarhus Fashion Week, der blev afviklet fra den 21. februar til den 23. februar på de to lokationer Balticagade og Ridehuset.
Tilbagemeldingerne fra udstillerne var endnu en gang positive og bar præg af en glæde over at kunne gennemføre fysiske salgsmøder i rolige omgivelser, hvilket er en af styrkerne ved Aarhus Fashion Week. Det fortæller Mads Eriksen, direktør og eventproducer hos Dypång Management, og Lisbeth Kierkegaard, projektleder og kommunikationsansvarlig hos Dypång Management, der arrangerer Aarhus Fashion Week.
“Idet Aarhus Fashion Week er en salgsmesse, hvor udstillere afholder aftalte salgsmøder og indkøbere aflægger deres ordre, oplever vi en særlig rolig stemning, hvor udstillerne har tid til at tage sig af den enkelte indkøber og personliggøre købsoplevelsen,” siger de og fortsætter:
“Ved at samle alle brands i centrum af Aarhus kan indkøberne planlægge en hel indkøbsdag, og på den måde lette deres indkøbsproces. Samtidig får udstillerne en unik mulighed for at vedligeholde relationen med indkøberne og øge ordrebestillingen. Det er grunden til, at flere og flere finder vejen til Aarhus Fashion Week.”
Mange af udstillerne er tilbagevendende og har derfor opbygget en god relation til hinanden. Det gør messen til et fællesskab og har samtidig en positiv effekt på kendskabsgraden.
“Vi mærker tydeligt, at engagementet stiger. Dette både i antallet af besøgende til messen og interaktionen på de sociale medier,” pointerer Mads Eriksen og Lisbeth Kierkegaard.

Dybere samarbejder med forhandlere
TØJ var endnu en gang forbi Aarhus Fashion Week, hvor blandt andet Sorelle Jewellery, kendt fra tv-programmet Løvens Hule, var på udstillerlisten.
Det var iværksætternes første gang på eventen, og de kunne godt mærke, at deltagelsen i tv-programmet har boostet opmærksomheden på brandet.
”Vi har haft en god messe med aftaler alle tre dage. Det har både været med eksisterende og nye forhandlere,” fortæller Trine Damborg, medejer af Sorelle Jewellery, og fortsætter:
”Denne type messe, hvor der er fokus på aftaler, fungerer rigtig godt for os. Vi vil gerne lave dybere samarbejder med vores forhandlere i stedet for at gå bredt ud.”
Sorelle Jewellery har et mål om at nå op på 30 forhandlere inden 2024. For selv om brandet gerne vil vækste, skal de kunne følge med.
”Vi laver alle smykker i hånden, og det vil vi gerne blive ved med. Så det er vigtigt, at vi kan følge med i værkstedet,” siger Trine Damborg.

Lukket nye aftaler på messen
Et andet debut-brand på Aarhus Fashion Week var ekspresbrandet Sisters Point, der i 2020 kunne fejre 25-års jubilæum. Søsterbrandet Love & Divine har nemlig flere gange udstillet med god succes. Derfor gav det mening for Sisters Point også at prøve det af. Det fortæller Pernille Rosendahl-Post, salgsansvarlig for Jylland og Fyn.
”Vi har gode erfaringer med Aarhus Fashion Week, så det skulle vi selvfølgelig prøve af. Vi har mange fælles kunder på de to brands, så det giver rigtig god mening. Og vi har haft nogle supergode dage med mange aftaler,” fortæller hun.
Mange af de udstillende brands havde primært lavet aftaler med eksisterende kunder. Men hos Sisters Point gav Aarhus Fashion Week også mulighed for at lukke nogle nye aftaler.
”Vi har også fået nye kunder på de seneste dage. Jeg har haft korrespondancer med forskellige forhandlere op til Aarhus Fashion Week og lavet selve salget på messen. Det har fungeret godt, for det er svært at få tid til det opsøgende salg i hverdagen.”
Messerne supplerer hinanden godt
En erfaren udstiller på Aarhus Fashion Week var Lena Rabølle, der har agenturet The Fashion Agency og er agent for Hunkøn, Basic Apparel, Amoi og Coffee Beanies.
Hun var også på Revolver i januar og oplever, at messen og Aarhus Fashion Week supplerer hinanden godt.
”Mange kunder kommer på Revolver for at se farverne, få inspiration og få overblik over kollektioner. Men det er her i Aarhus, at flere af mine kunder lægger deres ordrer,” siger Lena Rabølle og fortsætter:
”Vi har haft nogle gode dage under Aarhus Fashion Week med mange aftaler. Det har været med eksisterende kunder, men de køber på tværs af brands.”
Foto: Aarhus Fashion Week