Trods solskin og høje temperaturer var messehallen i Vejle med de 27 udstillere godt besøgt. Flere udstillere lagde ikke skjul på, at der gerne måtte være mere aktivitet – men da forventningerne ikke var højere grundet coronakrisen, blev ingen skuffet. Faktisk var ethvert besøg og enhver ordre en positiv oplevelse.

Herremessen i Vejle er netop veloverstået. Messearrangørerne havde længe set frem til at åbne dørene til messen i august – også trods de mange nye retningslinjer, stigende smittetryk og et alt for godt sommervejr.

Inden messen udtalte Charlotte Strøm, der er projektleder ved Nord-Fair, følgende til TØJ:

”Det er unægteligt en ny virkelighed og et ukendt farvand, vi skal navigere i, men vi glæder os over, at kunne samle branchen igen. Vi ser frem til at kunne bidrage til at kickstarte sæsonen i en tid, hvor værdier og relationer, nærhed og det personlige møde har endnu større betydning end tidligere.”

Søndag den 16. og mandag den 17. august blev Herremessen i Vejle således afviklet – og mandag var TØJ – Fashion & Business Trends på besøg og talte endnu engang med Charlotte Strøm.

Af samtalen fremgik det tydeligt, at hun var glad for, at messen kunne afvikles midt i en opblussende sundhedskrise – om end i et andet format og med en anelse færre udstillere end normalt.

”Det har været lidt sværere at sælge stande ind på herresiden denne sæson, men stemningen har været utrolig positiv blandt de besøgende og udstillerne. Der har været et lille fald i de besøgende butikker på de to dage, men der har været et nogenlunde ensartet flow.  De fleste leverandører har været rigtig gode til at lave de aftaler, der er messens forudsætning. Så selv om besøgstallet var lidt under normalen, mærkede man tydeligt, at de besøgende havde en mission, når de ankom, og at der blev lagt ordrer på messen. Så alt i alt er det en positiv oplevelse.”

Charlotte Strøm fortæller samtidig, at der er store forventninger til den kommende Damemesse, som er udsolgt. Hendes egen opfattelse er, at damebutikkerne har klaret sig bedre denne sommer – og at der dermed er masser af indkøbskraft i en del af branchen. Det er der mange damebrands, der er klar over. Derfor kommer de på messe, og derfor er der også brands, der vender tilbage til Vejle efter flere års fravær.

De rigtige indkøbere

Hos Steen Hønnicke, der driver First Agency og er agent på mærkerne Pelle P og Chillouts, var der fast program med flere daglige besøg.

”Vi vidste jo godt, at der ville være få besøgende, men det er de rigtige indkøbere, der er kommet. Så det gør ikke så meget. Mange af dem, der kommer her, er vores faste kunder – og ved at de kommer her og ser hele kollektionen, sparer det os en masse tid på landevejen, samtidig med at det giver indkøberne en mulighed for at besøge flere brands på samme tid. Messeplatformen – eller en disponeringsmesse, som dette jo er – har stadig sin relevans. Specielt nu, hvor rejselysten er mindre,” fortæller fra Steen Hønnicke.

Fordelingen af indkøbere er ifølge Steen Hønnicke 50 procent kædebutikker og 50 procent stand-alone-butikker, der hver især har deres egen agenda. Nogen vil købe sikkert ind, andre vil satse lidt mere. Nogen vil købe til hele sæsonen, andre helst i mindre ordrer og så supplere løbende.

En af de indkøbere, som besøgte messen, var Odd Arve Kristiansen fra Odd K i Juelsminde. Han har – ligesom alle andre butikker i kystbyerne – haft en supergod sommer med masser af danske turister.

”Herresalget er kommet godt i gang igen. Det var kun i marts, april og lidt af maj, at det gjorde rigtig ondt. Men det er alt sammen hentet igen – i hvert fald for os, der har ligget i de turisttunge byer denne sommer,” siger han.

Butiksejeren ville dog gerne indrømme, at han – trods en god sommer – fortsat køber lidt forsigtigt ind, da ingen ved, hvordan efteråret bliver. Han vil hellere have lidt mindre på lager og så supplere løbende med nye varer.

”Jeg holder mig lidt til de samme brands og styles, men investerer i stedet i ombygning og opgradering af butikken, så det bliver en langt bedre oplevelse af de forskellige brands,” slutter han.

 

Mere basic, mindre mode

Ulrik Tilsted, der er salgschef for Holmetex, står på Herremessen for første gang med brands som Tom Tailor og Fila. Det var oprindeligt sælgeren, der havde arrangeret en del møder i området – og derfor virkede messeplatformen som et naturligt valg. Men så blev sælgeren sat i karantæne grundet smitte i omgangskredsen, og derfor var standen delvis ubemandet – en ikke helt optimal, men dog nødvendig løsning i disse specielle tider.

Ulrik Tilsted gav udtryk for, at herretøjsbranchen generelt er lidt mere presset end dametøjsbranchen – og at budgettet derfor er mindre end normalt.

”Det virker til, at dette år bliver mere basic end mode. Altså, at herretøjet kommer til at være det klassiske, kendte og til overkommelige priser, og så må det mere modeprægede vente til næste år,” kommenterer han.

 

Fælles platform i 2021

Planen er ifølge Charlotte Strøm at slå de to messer sammen i februar 2021, idet herremessen afvikles den 14. og 15. februar og damemessen fra den 14. til 16. februar. Meldingen om denne sammenlægning modtages meget positivt blandt udstillerne.

Steen Hønnicke har både styles til herrer og damer og ser masser af muligheder i samme datoer:

”Det er altid godt at samle aktiviteterne på få steder og få adresser. Det giver en helt anden trafik og en synergieffekt, som er god både for indkøberne og udstillerne,” siger Steen Hønnicke.

Også hos Holmetex udtrykkes der glæde over, at aktiviteterne samles:

”Alle i branchen bør stå sammen om så få og så gode platforme som muligt.”

Foto: Herremessen