I den kommende modeuge kickstarter Copenhagen Fashion Week et nyt samarbejde, der skal styrke fokus på designtalenter i Norden. 

Nye designtalenter i Norden skal styrkes og videreudvikles. Derfor har Copenhagen Fashion Week og den svenske brancheorganisation Swedish Fashion Council startet et ligeværdigt samarbejde.

Swedish Fashion Council har talentprogrammet Swedish Fashion Talents og vil sammen med Copenhagen Fashion Week støtte unge designere på tværs af Norden.

Ifølge Cecilie Thorsmark, CEO hos Copenhagen Fashion Week, er ansvarlighed et kerneformål for organisationen. Det indebærer blandt andet at pleje og fremme unge talenter, der bringer et nyt perspektiv til nordisk design.

“Vi er mere end begejstrede for at kunne styrke denne dedikation via samarbejdet med Swedish Fashion Council. Sammen er vi stærkere, og vi kan sikre, at vi ikke kun bevarer, men også sætter den næste generation i vores kreative industri under spotlight,” udtaler hun i en pressemeddelelse.

Også ved Swedish Fashion Council er de, af flere årsager, glade for samarbejdet.

“Vi arbejder aktivet på at skabe den kommende generation af modetalenter, og dette samarbejde giver os mulighed for at gå endnu længere med vores arbejde. Copenhagen Fashion Week er en vigtig platform at vise skandinavisk mode på, men vigtigst af alt er vi glade for at have dem som partner i omstillingen af industrien. Det er ikke en hemmelighed, at der er brug for systemisk forandring i modeindustrien, og det kræver samarbejde,” siger Jennie Rosén, CEO hos Swedish Fashion Council.

Det ligeværdige partnerskab mellem de to organisationer bliver skudt i gang med AW 22/23-modeugen, hvor Swedish Fashion Council skal være medvært for den officielle middag, der åbner modeugens første aften.

 

Foto: Copenhagen Fashion Week