”Vores indsats har båret frugt,” lyder det fra messedirektør Sofie Dolva. CIFF har formået at skabe en vellykket modemesse, der har overvundet tidligere udfordringer, og nu ser frem til endnu mere succes og forbedringer i fremtiden. TØJ har som altid besøgt CIFF. Læs hele messereportagen her.

Messereportage: Det føltes allermest som en god fest, som ingen ville hjem fra, da den 62. udgave af CIFF løb af stablen i slutningen af sidste uge. Til festen var nemlig kommet de rigtige gæster, og der herskede en energisk, god stemning og en tætpakkket atmosfære. Snakken flød ubesværet, smilene var store, og alle havde gjort sig ekstra umage. Der var fuldt booket i Bella Centers 40.000 m2 med 1000 brands og 10.000 indkøbere til modemessen.

Det var tydeligt at mærke og høre den summen, som mange modebrands oplevede alle tre dage. Gestuz var ét af dem. De var tilbage på CIFF efter flere års fravær, og her var salgschefen glad:

”Vi er godt tilfredse med opbakning om brandet. Vi har haft mange forbi, og vi har kun fået god respons, så det er en positiv oplevelse på mange måder,” fortæller Jesper Steenberg.

Gestuz havde show om torsdagen den 1. februar på Refshaleøen, hvor der var over 500 inviterede fra både ind- og udland.

Copenhagen Shoes havde også tre rigtig travle dage på modemessen, hvor der alene på førstedagen var over 600 kunder igennem:

”Vi føler os nærmest blæst bagover over den interesse, der har været på vores stand – det vil sige kunder, såvel danske som udenlandske kunder. Dette er udover de kunder, som vi har faste aftaler med. Det er vi meget overvældede og ydmyge over og naturligvis tilfredse med. Copenhagen Shoes bliver generelt taget rigtig godt imod – også i udlandet – hvor Copenhagen Shoes bliver solgt i 32 lande. Derfor er vi også på en del messer i udlandet lige fra Las Vegas til Milano,” siger Frank Ravn, CEO hos Copenhagen Shoes.

Mere inspiration og stemning på messen
Sofie Dolva, messechef på CIFF, reflekterer over den netop afholdte uges modemesse og fremhæver nogle vigtige aspekter, herunder hendes egne tanker og udtalelser om modemessen:

“Vi har haft en meget succesfuld modeuge, og vi har taget ved lære af feedbacken fra sidste gang. Vi har arbejdet hårdt på at skabe mere inspiration og stemning på messen, og det er tydeligt, at vores indsats har båret frugt. Vi har introduceret nye spisesteder, forbedret wayfinding og opdelt messen for at gøre det lettere for besøgende at navigere. Det glædede os også at se, at vi havde en stigning i antallet af besøgende, herunder en stærk repræsentation fra Tyskland og Sverige. Desværre oplevede vi færre besøgende fra Norge, men det er noget, vi vil arbejde på at ændre til næste gang.”

Dolva fortsatte med at dele sin begejstring for den generelle stemning på messen og optimismen i branchen:

“Det var en meget positiv oplevelse for alle involverede. Der er en følelse af optimisme i modebranchen generelt, og det afspejlede sig også på messen. Vi havde en fantastisk afslutning med festen torsdag aften, hvor over 900 mennesker deltog i middagen, og vi samlede mere end 3000 deltagere til festen bagefter. Vi føler virkelig, at vi har nået vores mål denne gang.”

Nu er det tid til at evaluere messen, både fra indkøberes, udstilleres og aktørers perspektiv:

“Vi går nu i gang med at evaluere messen, og det omfatter feedback fra indkøbere, udstillere og alle involverede i og omkring messen. Vi vil også udsende en survey til indkøberne for at få deres input. Baseret på dette feedback og informationen, vi indsamler, vil vi finpudse messen til næste gang. Vi ønsker at være endnu bedre forberedt og kunne offentliggøre floorplan og brands tidligere.”

Til sidst nævner Sofie Dolva også en ændring i programmet:

“Vi havde besluttet at lukke tidligt om fredagen kl. 14.00 for at give alle mulighed for at deltage i andre aktiviteter eller forlade messen tidligere, hvis de ønskede det. Dette skal vi selvfølgelige evaluere på, så intet er afklaret mht. dette. Derudover vil CIFF Kids nu finde sted i august og være synkroniseret med vores øvrige arrangementer.”

Foto: pej gruppen