“Modeugen er vigtig, fordi vi i fællesskab kan tiltrække flere indkøbere og sammen har mere at byde på.” Det mener Adam El-Zayat Hjorth, der er Sales & Marketing Director hos modebrandet Colorful Standard. Læs mere om, hvorfor han mener, at branchen skal bakke op om modeugen.

 

På trods af tiden, og at mange brands fravalgte messedeltagelsen i år, valgte I alligevel at udstille på Revolver – hvorfor?

Først og fremmest vil vi gerne støtte op om den københavnske modeuge og Revolver, som har været en vigtig salgsplatform for vores danske marked. Derudover har flere af vores danske forhandlere meldt om et rigtig godt gennemsalg af Colorful Standard på trods af Covid-19-situationen og ville derfor gerne se den nye kollektion under den københavnske modeuge.

 

Hvorfor er det vigtigt, at modevirksomhederne bakker op om den københavnske modeuge i fællesskab?

Modeugen er vigtig, fordi vi i fællesskab kan tiltrække flere indkøbere og sammen har mere at byde på. Fra store kommercielle brands, som rent økonomisk kan skabe fundamentet for Københavns modeuge, til mindre nyetablerede designere, der er med til at tiltrække ledende internationale modeskribenter. En ting er at sende et fælles budskab til indkøbere og presse, men det er lige så vigtigt, at vi i fællesskab bakker op og bliver enige om al det logistiske og praktiske, som er forbundet med en modeuge.

 

Hvad er worst case, hvis flere og flere brands fremadrettet holder sine egne events og ’mini messer’ rundt om i landet?

Den københavnske modeuge vil til dels miste det demokratiske fællesskab, som modeugen er kendt for. Hermed mener jeg, at der under Københavns modeuge generelt er en oplevelse af sammenhæng mellem CIFF, Revolver og CPHFW.

Modeugen er en mindre spiller i forhold til eksempelvis Milano, Paris og London, men til gengæld er aktørerne bedre til at støtte op om hinanden. Vi er alle bevidste om, at opgaven skal løftes i samlet flok for at få den bedste oplevelse af dansk mode og selve modeugen.

Der er selvfølgelig en ambition om at tiltrække mest mulig opmærksomhed om ens eget brand under modeugen, men samtidig ved vi godt, at opmærksomheden fra de store indkøbere kun kommer, hvis den københavnske modeuge kan levere et lige så godt indhold som de traditionelle modebyer.

Worst case vil være mindre messer/events spredt rundt omkring i landet, hvor der er ikke bred enighed om datoerne for events og messer. Det vil betyde sporadiske besøg fra indkøbere og presse og svære vilkår for de nyetablerede brands.

 

Hvad tror I, der skal til, for at flere brands (og indkøbere) igen tilvælger messerne og modeugen i København?

Når der er kommet bedre styr på Covid-19-pandemien, og vi er kommet tilbage til en mere normal hverdag, tror jeg, at folk vil vende tilbage til messerne. Der skal nok komme en masse nye digitale tiltag, som kan implementeres under modeugen. Men som udgangspunkt tror jeg, at messerne vil vende tilbage til nogenlunde samme koncept. Det bliver selvfølgelig spændende at følge CIFF og se, hvilke planer de fremadrettet har for modeugen. CIFF var savnet under modeugen i august 2020 og er en vigtig aktør for modeugen i København.

 

Hvad synes I om det digitale aspekt i denne sæsons modeuge? Og er det noget, der kommer til at fylde fremadrettet?

Vi synes, at det er superspændende. Der blev digitaliseringen i modebranchen lige fremskyndet med tre-fire år.

Ja, digitaliseringen vil helt sikkert fylde meget mere, og jeg tænker, at vi kun har set toppen af isbjerget.

 

Foto: Colorful Standard