CPHFW i opløb om bæredygtig pris

”Vores plan om at ændre modeugen er nu mere relevant end nogensinde.” Sådan lyder det fra Cecilie Thorsmark, der er adm. direktør hos CPHFW, der midt i coronakrisen glæder sig over at være med i opløbet om ’Reimagine Fashion’-prisen.

I starten af april kunne CIFF, Revolver, Dansk Mode & Textil og brancheorganisationen Wear fortælle, at de var gået sammen i en koordineret indsats for at sikre modeugen til sommer. En måned er nu passeret, og det vides endnu ikke, hvor og hvordan Copenhagen Fashion Week afvikles. Modeugen er oprindeligt planlagt til at rulle af stablen i uge 32.

Trods den fortsatte uvished kan CPHFW nu dele en glædelig nyhed. De er nemlig ud af 760 deltagere fra hele Europa blevet udvalgt som en af de 30 semifinalister i opløbet om prisen i ’The European Social Innovation Competition: Reimagine Fasion’. Det oplyser de i en pressemeddelelse.

Copenhagen Fashion Week blev udvalgt til semifinalen på baggrund af deres bæredygtige handlingsplan for modeugen fra 2020 til 2022, som de fremlagde i januar 2020. Handlingsplanen indebærer blandt andet et mål om at reducere CO2-udledningen med 50 procent i 2022. Derudover implementerede CPHFW en række nye krav og standarder, der skal opfyldes for at blive en del af modeugens officielle kalender. Her indgår for eksempel 17 bæredygtige minimumsstandarder.

”Vores plan om at ændre modeugen er ikke ny – men på baggrund af pandemien er den nu mere relevant og presserende end nogensinde. Revurdering af modeugens rolle og udvikling af innovative løsninger er den eneste vej frem, og jeg håber, at juryen ser det enorme potentiale, det har,” fortæller adm. direktør for Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, i pressemeddelelsen.

’The European Social Innovation Competition’ er en pris, der nu for ottende år i træk arrangeres af Europa Kommissionen, hvor alle europæiske lande kan deltage. Europa Kommissionen leder efter idéer, der har til mål om at forbedre de miljømæssige og sociale indvirkninger i den europæiske modeindustri gennem udvikling af nye produkter, tjenester, processer og innovative forretningsmodeller.