Fra den 9. til den 12. august foregik særudgaven af CIFF i Bella Center Copenhagen under navnet Elevated Order Days by CIFF. Læs, hvad brancheaktørerne mener om messen.
Coronakrisen har haft – og har stadigvæk – stor indflydelse på og konsekvenser for modebranchen. Arrangørerne bag modemessen CIFF har hele tiden haft det mål at samle og støtte branchen og dermed fællesskabet under sommerens modeuge i København i lyset af samfundssituationen. Det gjorde de også – om end i et lidt andet format, end branchen ellers er vant til.
Fra den 9. til den 12. august blev det tilpassede messeformat Elevated Order Days by CIFF afviklet. Læs med herunder og se, hvad både direktøren, indkøberen og sælgeren har udtalt om messen i en pressemeddelelse fra CIFF.
Malina Lebrecht Hye, Director of Exhibitions hos Bella Center
“Selv om denne sæson var i en anden udgave, end den vi kender, var det enormt opløftende at brands og indkøbere stod sammen om at støtte hinanden og tage del i denne sæsons Copenhagen Fashion Week. Det var positivt, at der blev prioriteret tid til at deltage i paneldiskussioner, tale bæredygtighed, nye trends og ikke mindst deltage i vores fællesmiddag med tid til gode snakke og videndeling.”
Dean Walker, Senior Buyer hos END Clothing
“CIFF har givet os den første mulighed for fysisk at forholde os til produkter og brands igen, hvilket er virkelig vigtigt oven på næsten en hel sæson med virtuelle aftaler. Jeg forstår til fulde, hvor svært det må være under de eksisterende forudsætninger, og har ingen forventning om, at nogen messer, uanset karakter, vil være et kæmpe event, som det var før pandemien. Indtil vi har normale tilstande igen, er jeg overbevist om, at det bliver komprimerede udgaver og et mix af fysisk og digitalt indhold.”
Rasmus Buus Nielsen, ejer og direktør for Sisters Point og Love & Divine
“Mere end nogensinde var det vigtigt for os at deltage i denne sommers modeuge. Ikke kun for at bakke op om branchen, men også for at vedligeholde og pleje det gode forhold til vores kunder. Vi skal gøre det nemt for kunderne, og det er den absolut vigtigste årsag til, at fagmesser er så afgørende for os og branchen generelt. Det handler helt lavpraktisk om rettidig omhu. Digitale udgaver er et godt supplement, men den fysiske fagmesse er kommet for at blive og grunden til, at vi fortsat støtter CIFF.”
Malte Kastrup, salgsansvarlig hos Woden
”Woden valgte at bakke op om Elevated Order Days for at vise støtte til CIFF og branchen i en svær tid. Vi havde en god oplevelse med messen og det set up, som var muligt at tilbyde os leverandører og kunder i en mærkelig tid. Vi havde forberedt os godt med en masse aftaler med de kunder, som ønskede at deltage på CIFF. Vi havde ikke de store forventninger til den samme trafik som normalt, men vi fik da stadig en håndfuld nye kunder.
Stemningen var anderledes og mere rolig end normalt, men jeg følte, at man havde mere tid til kunder og fik en god snak om situationen og produkterne. Så vi er glade og tilfredse med, at vi deltog i Elevated Order Days by CIFF, og at en messe kunne lade sig gøre trods omstændighederne. Vi håber på, at et ‘normalt’ CIFF kan blive afviklet til februar.”
Jens Poulsen, grundlægger og ejer af DK Company
”Elevated Order Days by CIFF var meget anderledes. Jeg ser den som en genstart. Det er faktisk den første messe i Europa. Det er vigtigt, og vi er glade for at komme i gang igen. Det er afgørende at være i øjenhøjde med kunderne, og det fysiske og personlige møde, hvor vi kan vise vores 22 brands frem, har enorm betydning.
Efter tre måneders nedlukning er det bare godt at sige hej til hinanden, det er sundt og en del af tøjbranchen. Jeg plejer at sige, at sammen er vi stærkest, det skaber energi, og mit ønske er at se alle haller fyldte. Det tiltrækker kunder fra hele Europa.”
Planlægningen af CIFF AW 21/22 er i fuld gang og afholdes i Bella Center fra den 3. til den 5. februar 2021 i forbindelse med vinterens modeuge.
Foto: CIFF