Der er mange, der har reageret på debatindlægget af Nikolai Klausen, direktør i Wear, som TØJ – Fashion & Business Trends bragte i sidste uge. Formålet med debatindlægget var at starte en debat om fremtidige datoer for modeugen. Her kan du læse, hvad Thomas Klausen, direktør i DM&T, mener om emnet.
Læs opsummering af kommentarer tilsendt redaktionen eller fra Linkedin her, samt kommentar fra Christian Maibom, messedirektør på Revolver.
Hvis du har kommentarer eller refleksioner, så send dem gerne til redaktionen@pejgruppen.dk. Kommentarer kan bringes enten anonymt eller med navn og titel.
TØJ – Fashion & Business Trends har også indhentet en kommentar fra Thomas Klausen, direktør i DM&T, der hermed bidrager med sit perspektiv i debatten:
“Det er hverken første eller sidste gang, vi har diskussionen om messedatoer, og den er også vigtig, for vi skal naturligvis være på omgangshøjde med de krav, som branchen og omverdenen stiller. Derfor har alle relevante aktører i Copenhagen Fashion Week også for ganske nyligt haft diskussionen. For vi har alle sammen en interesse i at afvikle en modeuge, der giver både brands og indkøbere de bedste forudsætninger, for det er det, der skaber en god og levende modeuge i København.
Men skulle vi ikke vente lidt med denne diskussion? Måske var der mere rettidig omhu i, at vi tog diskussionen efter denne sommers modeuge. Vi har været igennem nogle mildest talt udfordrende år, og de er ikke forbi, hvilket krigen i Ukraine udstiller med al tydelighed. Derudover er der en Covid-krise, som stadig spøger, logistikudfordringer, som ingen ved, hvornår er ovre, og en mangel på råmaterialer, som vi ikke har set lignende i mange år. Men forhåbentlig kan de næste måneder og den kommende modeuge give os en indikation af, hvor vi står, også når det kommer til datoer.
Herefter skal vi tage en diskussion i branchen, for der er ubetinget masser af gode argumenter. Der er jo intet forkert i det, Nikolai Klausen (Wear) siger, og det er også de forhold, vi har diskuteret i regi af Copenhagen Fashion Week – hvilket Nikolai udmærket er klar over, da han selv har deltaget. Men vi skal gøre vores forarbejde grundigt og sikre os, at alle relevante aktører – herunder hele den danske modebranche – bliver hørt.
Det er en helt fundamental beslutning, som skal tages, hvis man vælger at flytte modeugens datoer. Vi kan ikke bare gøre det om igen. Derfor bør den også være velovervejet og have bredest mulig opbakning, og det skal vi fra organisationer, messer og Copenhagen Fashion Weeks side være med til at sikre.
Der skal tages hensyn til internationale indkøbere, hvilke markeder man sælger på, om det er dame, herre, børn, andre modeuger, ferier i Europa. Der skal tages hensyn til, hvornår messerne gerne vil afholde, hvornår showbrands gerne vil holde shows, ligesom der skal tages hensyn til, om den internationale presse kan komme etc. Der er så mange interessenter at tage hensyn til, udover dem som er blevet nævnt i debatindlægget. Alt skal tages i betragtning, så vi gør det, der er bedst for de danske brands og den samlede modeuge.
Lad os i første ombæring bruge den kommende modeuge i august positivt. Både til at understøtte branchens gode udvikling og til at observere og reflektere. Og hvis så modeugen skal flyttes, fordi det er det, der er bedst for branchen, så skal vi naturligvis kigge på det, men beslutningen skal tages på et oplyst grundlag.”
Foto: Thomas Klausen, DM&T