Teamet bag Elevated Order Days by CIFF er optimistiske, selv om det bliver en anderledes messe end vanligt. Showrooms i Bella Center et fuldt booket, og tallene for de præregistrerede besøgende er gode.

Malina Lebrecth Hye, Director of Exhibition Development hos Bella Center, fortæller til TØJ, at ambitionerne for afholdelsen af CIFF var meget høje i starten – måske også for høje. Derfor måtte planen for messen hurtigt ændres, så den svarer til den nye virkelighed, som pandemien har skabt.

”Vi indså hurtigt, at det ikke ville blive en CIFF-messe, som vi kender den. Derfor valgte vi at sadle om til Elevated Order Days by CIFF med den grundtanke, at vores showrooms med fordel kunne være epicenter for aktiviteterne under modeugen.”

Gevinsten ved denne tilgang er også ret interessant – set fra Bella Centers vinkel: Med showrooms som centrum for aktiviteterne tilgodeses de faste lejere, mens midlertidige lejere får mulighed for at være en del af modeugen samt få testet showroom-formatet af.

”Vi leverer på det, som vi meldte ud før sommerferien – nemlig en salgsplatform for dem, der har brug for det, og som kan se en fordel i at være til stede i Bella Centers showrooms. Det er der heldigvis et stort antal udstillere fra gulvet, der har sagt ja tak til. Det betyder, at vores showrooms er helt booket op,” forklarer hun.

 

Præregistrerede besøgende giver optimisme

Selv om det bliver en anderledes messe end vanligt, er teamet bag Elevated Order Days by CIFF optimistiske. Tallene for de præregistrerede besøgende er gode, og hotelovernatningerne indikerer, at specielt søndag, mandag og tirsdag bliver gode dage.

”Når vi kigger på, hvem der har bestilt billet, så er vi meget positive,” siger Malina Lebrecth Hye, der fortæller, at der er et godt match mellem indkøbere og brands.

”Vi har gjort ret meget ud af at fortælle, hvad indkøberne kan forvente. Vi ønsker ikke at stikke nogen blår i øjnene. Det er ikke CIFF, men det er en handelsplatform med gode og relevante brands.”

Fordelingen af besøgende viser, at det primært er danske, svenske og tyske indkøbere, der planlægger en tur til København – og det er som forventet, kommenterer Malina Lebrecth Hye.

 

Inspirerende eventprogram og hjælp til grøn omstilling

Selv om messe-formatet anderledes denne sæson, så leveres der fortsat på inspiration og viden i Bella Center. Der er sammensat et eventprogram med blandt andet foredrag og mulighed for at booke individuelle sparringssessioner om bæredygtighed.

Som en del af Elevated Order Days by CIFF lancerer CIFF også en ny platform og digital værktøjskasse. Initiativet skal hjælpe danske virksomheder med redskaber og support til at understøtte en bred, grøn omstilling.

“For CIFF er det altafgørende, at danske virksomheder kommer så godt ud af den aktuelle krise som muligt. Vi er overbevist om, at den grønne omstilling er en løftestang, der er brug for. Faktisk er det helt evident og underbygget af data om ændret forbrugeradfærd under Corona. Det er dog vigtigt, vi ikke strør om os med hensigtserklæringer og højtsungne fremtidsplaner, men bliver konkrete og sætter handling bag ordene med det samme,” lyder det fra Malina Lebrecth Hye.

CIFF har også underskrevet Business of Fashion-initiativet #rewiringfashion, der blandt andet opfordrer til længere sæsoner i butikkerne og til, at man afholder to modeuger og blander kvinder og mænd.

“For at lykkes må vi også se på det system, vi er en del af og her er udsalgsfeber og en løbsk modekalender ikke just fremmende – hverken for mennesker, vores planet eller de flestes økonomi. Derfor var det en nem beslutning at underskrive Business of Fashions opfordring og dermed følge trop med Copenhagen Fashion Week,” kommenterer Malina Lebrecht Hye.

CIFF indskriver sig således sammen med en række vigtige aktører fra ind- og udland, der både tæller retail, brands og interesseorganisationer som Selfridges, Prada og British Fashion Council.

 

Foto: CIFF