De store modemesser hører ikke kun København og Europa til. I Kina er der masser af inspiration at hente på CHIC-messerne i 2023 for aktører i modebranchen.

Som aktør i modebranchen behøver man ikke kun at have fokus europæiske messer. CHIC, eller China International Fashion Fair, som er den største modemesse i Asien, byder på både udstillere og besøgende fra hele verden. Det skriver CHIC i en pressemeddelelse.

Messen spænder normalt over tre afviklingstidspunkter, hvor de to bliver afholdt i Shanghai i løbet af foråret og efteråret, og den sidste afvikles i det økonomisk stærke Greater Bay-område i Shenzhen i slutningen af året. Sammenlagt inkorporerer de tre messer alle dele af modeindustrien, samtidig med at de besøgende kan opleve et stærkt fokus på digitalisering. CHIC følger på den måde ikke kun tendenserne på det vigtige kinesiske forbrugermarked – messen giver også et målrettet skub til hele modeindustrien.

Grundet Covid-19 har CHIC dog været nødsaget til at rykke lidt rundt på messeafviklingen af de kommende messer.

Messen CHIC Greater Bay Area afvikles normalt i november, men på grund af stigende Covid-19-smitte in Shenzhen-området har arrangørerne valgt at rykke messen til den 8.-10. marts 2023, hvor den vil bliver afholdt sammen med CHIC’s forårsmesse i Shanghai. CHIC’s efterårsmesse her i 2022, som normalt afholdes i august, er ligeledes blevet rykket og afvikles også samtidig med CHIC’s forårsmesse den 8.-10. marts 2023 i Shanghai.

For at opsummere, så behøver du kun at booke et fly østpå, for samtlige CHIC-messer afholdes i marts 2023 i Shanghai. Det forventes dog, at august-messen er tilbage i normal form 2023.

Herunder kan du læse mere om de tre messer:

CHIC Greater Bay Area

CHIC Greater Bay Area kommer til at fremhæve forretningsmulighederne for modebranchen i det digitale rum. Til messen forventer man at se omkring 1.000 udstillere og 60.000 besøgende, som alle kan få glæde af ekspertfora, ordremøder, produkt- og teknologiudgivelser foruden andre begivenheder, hvor samspillet mellem den digitale teknologi og modeindustrien bliver diskuteret. Amazon, TikTok og Style3D er bare nogle af de virksomheder, der viser deres innovationer på messen.

Et estimat lyder på, at NFT’er og Metaversespil kan komme til at repræsentere en indtjening på 50 milliarder dollars på det globale luksusmarked i år 2030, hvorved det samlede luksusmarked vil blive udvidet med mere end ti procent i løbet af otte år. Og noget tyder på, at det nye digitale luksusmarked er vigtigt, for en nylig offentliggjort PwC-rapport viser, at entusiasmen vedrørende Metaverset er høj blandt de unge kinesiske forbrugere. Hele 36 procent af de adspurgte kinesiske forbrugere har i løbet af de seneste seks måneder benyttet virtual reality-enheder til underholdning, hvorimod tallet kun var 16 procent globalt set. På samme måde har 23 procent af de kinesiske forbrugere købt NFT’er sammenlignet med 10 procent på global skala.

CHIC Shanghai Spring

Det bliver de seneste modetrends og designerkollektioner inden for dametøj, herretøj, børnetøj, sko, tasker og accessories, som de besøgende kan glæde sig over at opleve på CHIC fra den 8.-10. marts 2023. Det er forventet, at op mod 900 udstillere kommer til at benytte messen, som er CHIC’s hovedevent i Shanghai i foråret.

CHIC Shanghai Autumn

Fokus på CHIC-messen i efteråret ligger på forsyningskæden, der ligesom resten af industrien har gennemgået en digitalisering. Markedet kræver nu, at modeproduktionen er af høj kvalitet, samtidig med at produktionen er blevet udført på en intelligent og bæredygtig måde. Efterårsmessen bliver afholdt to gange i 2023. Første gang bliver sammen med forårsmessen, som løber af stablen fra den 8.-10. marts 2023, da efterårsmessen i 2022 er blevet rykket grundet Covid-19. Efterårsmessen vil desuden blive afholdt i august 2023, hvilket er det tidspunkt, hvor CHIC Shanghai Autumn normalt afvikles.

Foto: CHIC, Shenzhen