For første gang nogensinde oplever vi, at der til stort set samtlige shows under sæsonens modeuge er modeller repræsenteret i forskellige aldre med forskellige kropsformer, etnicitet og kønsdefinitioner. Men hvorfor ser vi det først nu? Er der tale om diversity-washing, eller er de danske brands blevet mere rummelige?


Artiklen er skrevet af Manou Messmann, ekspert i forbrugeradfærd


 

Allerede fra da det allerførste show under Copenhagen Fashion Week SS 22 gik i gang, kunne man observere en ændring.

Der var ikke længere udelukkende høje, lyse, slanke modeller på catwalken, men i stedet modeller, der bryder rammerne for, hvad vi før i tiden har betragtet som ”den klassiske model”.

Under denne modeuge er det mere reglen end undtagelsen, at der anvendes modeller med forskellig etnicitet, forskellige størrelser og med et generelt langt mere varierende udtryk end hidtil set.

Men hvad er der sket? Er samtlige brands blevet mere rummelige, eller er der blot tale om et PR-trick, så både medier og kunder finder brandet sympatisk?

 

Internationale bevægelser påvirker den danske catwalk

Det faktum, at vi pludselig oplever en øget diversitet på catwalken, afspejler i høj grad den tid, vi lever i lige nu.

Vi har de seneste år set bevægelser som #blacklivesmatter or #stopasianhate, der har gjort os opmærksomme på ulighed i samfundet, og at det langt fra er alle grupper af samfundet, vi ser repræsenteret på catwalken. Vi er som mennesker og forbrugere blevet mere bevidste om ulighed, uanset om det handler om køn, krop eller etnicitet.

Det er blevet populært at være rummelig, og et brand som Dolce & Gabbana har eksempelvis skabt kollektioner med modest mode, der henvender sig til kunder, der af religiøse årsager ønsker at gå mere tildækket og mere tækkeligt klædt.

 

Relevans skaber relation til kunderne

Modebranchen kan ikke længere diktere, hvad man bør og skal. Nu er det forbrugerne, der har magten, og hvis man vil have deres tillid og relation, så skal man følge udviklingen.

Mode handler mest af alt om at være relevant, og hvis man som nogle brands ikke er opmærksom på de strømninger, der er i samfundet, så mister man hurtigt relevans og ikke mindst relationen til sine kunder.

 

Værdier vinder over æstetik

Det er ikke længere nok at skabe en smuk kollektion. I dag skal der langt mere til.

Forbrugeren er blevet mere kritisk, både når det kommer til bæredygtighed, men i høj grad også når det kommer til værdier og virksomhedsprofil. Kunden køber ind i ”viben” og hele det univers, brandet formår at skabe. Og hvis det ikke er rummeligt, så går de videre til det næste brand.

 

Mode skal ikke handle om frygt

Mode skal ikke længere handle om frygt. Det skal handle om frihed til at vise sit sande jeg. Mode skal være rummelig, kærlig og opløftende og ikke kommanderende og dømmende. Men som med alt andet, så er sandheden altid stærkest. Kan brandet ikke stå inde for de værdier, de repræsenterer på catwalken, vil det blive gennemskuet før eller siden.   

Foto: Pexels