Copenhagen Fashion Week har ved morgenens pressearrangement annonceret et partnerskab med brancheorganisationen Norwegian Fashion Hub, der blandt andet indebærer, at 2023-kravene til bæredygtighed implementeres i den norske modeindustri. 

Direktør for Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, har ved et pressearrangement i morges offentliggjort et nyt strategisk partnerskab mellem Copenhagen Fashion Week, brancheorganisationen Norwegian Fashion Hub og den norske modebegivenhed Oslo Fushion Festival. Et partnerskab, der blandt andet indebærer, at Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav for 2023 vil blive implementeret i den norske modeindustri.

“Som en national modebegivenhed har vi en forpligtelse til at bidrage og forme nye tankegange for en mere inklusiv, ligeværdig og bæredygtig modekultur. Arbejdet med bæredygtighed, både i sociale og miljømæssige aspekter, får den største effekt gennem partnerskaber. Jeg har stor respekt for det arbejde, Copenhagen Fashion Week har udført med 2023-kravene til bæredygtighed, så da Oslo Fusion Festival besluttede at fastsætte nye bæredygtighedsstandarder for arrangementet og de deltagende mærker, var det naturligt at kontakte Cecilie Thorsmark for at se, hvordan vores organisationer kunne samarbejde,” lyder det fra Elin Carlsen, der er adm. direktør for Oslo Fusion Festival.

Elin Kathrine Saunes, adm. direktør for brancheorganisationen Norwegian Fashion Hub, er ligeledes stolt af samarbejdet og siger:

“Det er vigtigt, at den norske modeindustri bidrager til en mere bæredygtig fremtid for mode. For at være sporbar og gennemsigtig i processen ser vi behov for en international ramme, der er nyttig og lærerig for brands i alle størrelser. Derfor er vi stolte af at indgå et samarbejde med Copenhagen Fashion Week og Oslo Fushion Festival.”

 

“Det er en stor milepæl for os at se kravene vinde anerkendelse”

Det har ifølge Cecilie Thorsmark lige fra begyndelsen været Copenhagen Fashion Weeks ambition at indgå partnerskaber og udbrede bæredygtighedskravene til andre modeuger. Derfor er direktøren også glad for, at den norske modeuge ønsker at implementere kravene.

“Da vi lancerede 2023-kravene til bæredygtighed i begyndelsen af 2020, var en af vores ambitioner at forfølge partnerskaber med andre organisationer og modeuger på grund af det enorme potentiale, de har for at blive udrullet bredt. Vi er begejstrede for at se ambitionen blive til virkelighed og for at annoncere vores første partnere udenfor Danmark. Det er en stor milepæl for os at se kravene vinde anerkendelse, og vi er spændte på at bygge videre på dette i fremtiden,” lyder det fra Cecilie Thorsmark.

Partnerskabet omfatter implementeringen af Copenhagen Fashion Weeks 2023 bæredygtighedskrav til 60 norske virksomheder, der er medlemmer af Norwegian Fashion Hub samt cirka 30 brands, der deltager i Oslo Fushion Festival. Herhjemme har modemessen CIFF blandt andre også dedikeret sig til 2023-kravene.

Oslo Fushion Festival er en begivenhed, der kombinerer mode, kunst og kultur, som ifølge det norske medie melkoghonning.no blev lanceret i begyndelsen af 2019 efter syv sæsoner uden en norsk modeuge. Covid-19 fik dog både modebegivenheden udsat og gennemført i et anderledes format sidste år, men i slutningen af august – fra den 24. til den 29. august – vender Oslo Fushion Festival tilbage.

Foto: Unsplash