Reportage: Service, salg og nærvær er i højsædet til Aarhus Fashion Week

Udstillere, helt nye såvel som garvede, er enige om, at service, salg og nærvær er helt essentielle faktorer, der beskriver Aarhus Fashion Week. TØJ har besøgt modeugen i Aarhus og talt med Asui Agency, And Less og Blanche.

Siden 2006 har Aarhus Fashion Week haft succes med at afvikle en modeuge, der tilgodeser den vestlige del af Danmark. Modeugen i Aarhus ligger hvert år fast i uge 8 og uge 34, hvor udstillerne over tre dage fremviser deres hovedkollektioner for både indkøbere og andre gæster. Derudover afholdes Aarhus Fashion Week også i april og oktober, hvor udstillernes mellemkollektioner vises frem.

Det er eventbureauet Dypång Management der arrangerer og afvikler Aarhus Fashion Week. Mads Eriksen, der er adm. direktør i Dypång Management er positiv omkring denne sæsons Aarhus Fashion Week.

”Vi er superglade, der er en god energi og der er masser af møder. Folk har i overvejende grad de møder, som de gerne vil have. Der er nogle nye, der lige skal finde ud af, hvordan man gør. Dem der er vant til at være her, har den effekt, som de gerne vil have, og det er rigtig positivt,” udtaler Mads Eriksen i et interview med TØJ.

Aarhus Fashion Week er attraktiv og velbesøgt, og har med lokationer på Aarhus Havn og i Riddehuset sin helt egen intime og hyggelige stemning. En stemning der gør, at flere udstillere vender tilbage år efter år.

 

Asui Agency: ’’Vi vil aldrig vælge Aarhus Fashion Week fra’’  

En af de virksomheder, der år efter år vender tilbage til Aarhus Fashion Week, er Asui Agency. TØJ har talt med Annika Nolsø, der tilbage i 2009 stiftede Asui Agency, og som i dag har agentur på 11 forskellige brands som for eksempel Kokoon, Stella Nova og Nué Notes.

Annika Nolsø gør det klart i begyndelsen af interviewet med TØJ, at hun ikke vil være Aarhus Fashion Week foruden. Hun fremhæver, at Aarhus Fashion Week kan noget, som Copenhagen Fashion Week ikke kan.

”Jeg ser Copenhagen Fashion Week som et udstillingsvindue, hvor du kommer og samler inspiration. Du møder folk og snakker med dem, men der er ikke et direkte salg ligesom i Aarhus, og du oplever heller ikke samme nærvær med kunderne. Jeg ville personligt aldrig vælge Aarhus Fashion Week fra, som man har set, at nogle andre brands har gjort det,” siger Annika Nolsø.

Lige præcis dét at store brands har fravalgt Aarhus Fashion Week, foruroliger Annika Nolsø. Hun er bekymret for, om flere og flere brands i fremtiden vil spare modeugen i Aarhus væk. Ansvaret for at fastholde modeugen i Aarhus, mener Annika Nolsø, primært ligger hos de brands, der udstiller til modeugen.

”Jeg håber, at Aarhus Fashion Week vil blive ved med at være her. Det er vigtigt, at vi som branche støtter op om det, for vores kunder er meget presset og kan ikke altid tage turen til København. Vi forlanger, at de små butikker altid skal overleve på service – derfor er vi også nødt til at udvise vores kunder samme service. Det gør vi ved at rejse tre dage til Aarhus og udstille vores kollektioner,” afslutter Annika Nolsø.

 

And Less: Bekvemmeligt for indkøbere

Det Nümph-ejede modebrand And Less deler samme holdning som de fleste andre udstillere til Aarhus Fashion Week: De er taget til den jyske hovedstad primært af den grund for at fange de jyske kunder og indkøbere.

”I stedet for at have et showroom er vi taget til Aarhus for at udstille vores kollektion. Det er rigtig godt, at vi er så mange brands samlet, så der kommer fokus på And Less – det er vigtigt for os,” fortæller Christina Raaberg, der er Sales Representative hos And Less.

Det er anden gang, at brandet udstiller på modeugen i Aarhus. Christina Raaberg fremhæver overfor TØJ, hvor bekvemmelig Aarhus Fashion Week er for de indkøbere, der kommer forbi.

”Det er et godt sted for indkøberne. Når vi er så mange brands samlet, er det nemt og mere roligt for indkøberne at kigge rundt og afholde indkøbsmøder,” uddyber Christina Raaberg.

And Less har store forventninger til denne sæsons Aarhus Fashion Week. Brandet har endnu ingen kunder i Aarhus, men håber på at kunne fange de jyske indkøberes interesse.

”Vi er forholdsvis nye og forventer derfor at få skabt noget opmærksomhed omkring brandet. Vi har kunder i Jylland, som jeg glæder mig til at servicere her til Aarhus Fashion Week, men vi har endnu ingen kunder i Aarhus,” fortæller Christina Raaberg, der håber på aarhusianske kunder i fremtiden.

 

Blanche: ”Det er vigtigt at investere i sine kunder”

Aarhus Fashion Week kan dog også trække nye brands til. Det snart to år gamle modebrand Blanche udstiller for første gang til Aarhus Fashion Week i disse dage.

Melissa Bech, der er direktør for modebrandet Blanche, lægger stor vægt på at komme ud af København, fordi hun mener, det er vigtigt at komme ud i nye, åbne omgivelser, ligesom det er vigtigt at omfavne sine markeder.

”Vi har en del kunder fra Jylland, som ikke tager turen til København, så jeg synes det er vigtigt, at man som brand investerer i sine kunder og kommer til Jylland for at vise, hvad det er, man laver,” uddyber hun.

Det er ikke sidste gang, man vil opleve Blanche i Aarhus. Tværtimod. Brandet har siden sin første kollektion haft et samarbejde med den aarhusianske modebutik Stoy, som de til foråret vil afholde et event sammen med. Melissa Bech har ligeledes intentioner om at komme tilbage og udstille til Aarhus Fashion Week.

”Vi har helt klart intentioner om at komme tilbage igen. Vi samarbejder med Stoy og laver et stort bæredygtighedsevent med dem i maj, hvor vi kommer og fortæller om bæredygtighed og fortæller lidt om vores brand,” afslutter Melissa Bech.