Startskuddet til modeugen i København er gået. TØJ har besøgt modemessen Revolver på åbningsdagen og talt med både messedirektør Christian Maibom og de to udstillere Won Hundred og Rue de Tokyo.
Det er koldt udenfor, men stemningen er varm og hyggelig i Øksnehallen, som danner rammen for Revolver de kommende tre dage. Med både Øksnehallen og den tilstødende pavillon i spil er der god plads til de mere end 300 udstillere på Revolver.
Messedirektøren Christian Maibom er ifølge egne ord en ”pænt stolt mand”, der både er ydmyg overfor og glad for den store loyalitet, som messens udstillere og besøgende udviser.
”Vi har mange udstillere, der har været med os hele vejen, og som har bakket op om vores platform gennem rigtig mange år. Det er vi stolte af,” siger han til TØJ.
Christian Maibom fortæller, at rigtig mange messeplatforme er presset, men at der på Revolver fortsat er vækst, høj loyalitet, og at udstillerne melder meget positivt tilbage på deres deltagelse.
”Uden en fornuftig ROI på udstillernes messedeltagelse her hos os, ville udstillerne ikke komme tilbage. Derfor gør vi os umage med hensyn til at levere den platform, den service og den stemning, som udstillere og besøgende efterspørger,” forklarer han.
Ifølge Christian Maibom har Danmark en fantastisk og unik tradition for modemesser, noget som andre lande kigger langt efter. Fællesskab, samarbejde og fokus på business er kernen i dette. Flere messer kan sagtens eksistere samtidigt i en modemetropol som København, så længe de har hver deres profil og fokus.
”På Revolver fokuserer vi på skandinaviske brands. Vi er kort sagt det bedste fra Skandinavien samlet under et tag i København. Vi er selektive med hensyn til udstillere, opbygning af messen og messens layout, og vi vil de næste sæsoner fokusere på at blive endnu bedre til at levere på netop dette. Vi har ingen planer om at blive større, kun bedre,” afslutter han.
Won Hundred har nye kunder i kikkerten
Hos det danske brand Won Hundred glæder de sig til at præsentere den nye AW 19-kollektion på messen.
“Det er anden gang, at vi udstiller her på Revolver, og vi synes, at messen er det helt rigtige sted at vise brandet frem,” fortæller Daniel Uggerhøj, Sales Manager DK hos Won Hundred, til TØJ.
Han forklarer, at Won Hundred bruger sit showroom i København til at vise kollektionen frem for de eksisterende kunder, og at deltagelsen på messen derfor primært er målrettet nye potentielle kunder.
“På messen i august kom der mange internationale besøgende fra blandt andet England, Tyskland og Japan, og vi håber selvfølgelig, at både skandinaviske og internationale kunder vil kigge forbi vores stand de kommende dage.”
Won Hundred startede ud som denimbrand til mænd og kvinder i 2004, og denim er stadigvæk kernen i design-dna’et hos det danske brand, forklarer Daniel Uggerhøj. Den øvrige kollektion er dog stadig enormt vigtig for brandet i forhold til, at kunderne kan købe en komplet kollektion.
”Udover vores traditionelle denim har vi også fokus på ’fashiondenim’, hvilket er noget, som kunderne i høj grad efterspørger. Samtidig sælger vores accessories virkelig godt – især vores tasker med logostraps,” forklarer Daniel Uggerhøj.
Rue de Tokyo kombinerer fransk og japansk design
Også hos brandet Rue de Tokyo er der god stemning, da TØJ besøger standen på messens første dag.
“Vi ser frem til et par spændende dage her på Revolver, hvor vi forventer, at der vil komme mange besøgende,” lyder det fra designeren Emilie Scheel.
Det københavnerbaserede brand blev stiftet i 2016 af svenske David Andersson Sahlin, og kollektionerne kombinerer – som brandnavnet Rue de Tokyo også afslører – æstetikken fra fransk og japansk design.
”Designet omfavner fransk håndværk med japansk perfektion. Kollektionerne, som er kendetegnet ved at være i en virkelig god kvalitet, er skabt i så naturlige metervarer som overhovedet muligt, hvor blandt andet alt jersey er økologisk,” fortæller Emilie Scheel.
Selv om brandet kun har været på markedet i to år, er det allerede efterspurgt af danske såvel som udenlandske kunder.
”Det er kun anden gang, at vi udstiller her på Revolver, men vi har allerede mange aftaler med internationale kunder i kalenderen de kommende dage, herunder franske Galeries Lafayette og tyske Zalando,” lyder det fra designeren.
Brandet er allerede til stede på flere internationale markeder, men har dog stadigvæk fokus på at vælge de rigtige kunder på de rigtige markeder.
”Det er nemt at sige ja til nye kunder, men vi siger faktisk også nej til kunder, for det skal kunne betale sig for os at indlede et nye samarbejde,” forklarer Emilie Scheel.