Modeportræt

Trine Wackerhausen: ”Stop overproduktionen”

På trods af designmæssig succes lukkede Trine Wackerhausen for et par år siden sit eget brand, Wackerhaus. ”Nu er jeg lykkelig,” siger designeren, der i dag er freelancer og laver få design i eget navn. Hun opfordrer branchen til at producere mindre tøj – og dermed langt færre udsalg og lagersalg.

Mød en fra branchen: Marie Jedig

I denne artikel kan du komme tættere på modeikonet og influenceren Marie Jedig. Du kan blandt andet læse om, hvordan hendes hobby blev til et job, og hvordan hun har stået i orkanens øje, når det kommer til branchens udvikling.

Mød en fra branchen: Anne Sofie Øhauge Pedersen

I denne artikel kan du komme tættere på chefdesigneren bag accessoriebrandet Hvisk. Du kan blandt andet læse om, hvordan hun kom ind i branchen, og hvorfor hun mener, at branchens største udfordring lige nu er bæredygtighed.

Angulus: ”Vi laver den bedste børnesko i hele verden”

Husker man den eventyrlige fortælling om Askepot, har man stiftet bekendtskab med glasskoen, der måtte hele kongeriget rundt for at finde sin retmæssige ejer. Og sagt på godt gammelt jysk, er det da også træls, når skoene ikke passer de fleste. I mere moderne lag er fortællingen dog en anden – for nu passer skoen de fleste. I særdeleshed hos skobrandet Angulus, som har gjort det til sin kæphest at lave tidsrelevante og æstetiske børnesko til fodens naturlige, fysiologiske udvikling.

Wood Wood: ”Vi er forblevet tro mod, hvem vi er som brand”

Sidste år kunne det danske mode­ og livsstilsbrand Wood Wood fejre sit 15­års jubilæum. Brandet, som har været en af frontløberne i streetwear­bølgens indtog på den danske modescene, har siden opstarten i 2002 været gennem en enorm udvikling, men værdierne har ikke ændret sig.

2ndday: ”Et miks mellem kommercielt, trendy og fashion-forward”

Stine Bering er Brand Director hos danske 2ndday. Brandet har ikke altid stået alene, men har eksisteret selvstændigt siden 2011. Siden da har virksomheden fundet sin berettigelse på markedet gennem skæve design i flatterende farver, som skal skille sig ud på et eksplosivt modemarked.

Jack & Jones Junior: Ny, men med 30 års erfaring

Jack & Jones Junior er, som navnet antyder, en kollektion til tweens og teenagere i Jack & Jones’ portefølje af kollektioner. Den nye kollektion har samme design-dna som Jack & Jones, samme udtryk og samme styles – bare skaleret ned i størrelse. TØJ har taget en snak med International Sales Manager Christian Rehn Nordentoft om Jack & Jones Junior.

Vernon Sport: ”Jeg købte en brugt Citroën 2CV flipperbil, og så var det ellers bare ud på landevejen”

Vernon Sport er en distributørvirksomhed til hele Skandinavien, som i dag repræsenterer omkring 14 forskellige brands til både mænd, kvinder og børn. Virksomheden kunne i 2018 fejre 30­års jubilæum, og i den forbindelse har TØJ talt med administrerende direktør, Morten Vernon, som med sine 55 år kører og udvikler virksomheden med fast og kyndig hånd – dog med en snert af barnlig glæde og en masse drengestreger til overs.

Zander: Herremodens kuratorer

Daniel Præst og Martin Rosenberg driver butikken Zander i Roskilde med deres egen smag som pejlemærke. Resultatet er arbejdsglæde og en detailbutik, der giver modeglade mænd en træfsikker shoppingdestination.

Echte: Det skal føles rigtigt

Det skal føles rigtigt. Det er det mantra, som det bæredygtige brand Echte arbejder ud fra. Echte har besluttet sig for at tage bæredygtighed til næste niveau, og som brand hos virksomheden Coze Aarhus lakmustestes alle beslutninger op imod sætningen: Føles det rigtigt i maven? Hvis det ikke føles rigtigt, skal man ikke gøre det.

Et pænt goddag til Munthe

Naja Munthes forvandling af Munthe plus Simonsen til Munthe er blevet taget godt imod – ikke bare på catwalken, men også økonomisk: Sidste år var overskuddet 2,8 millioner kroner, og Naja Munthe forventer, at det bliver endnu højere næste gang.

Oliver Grundahl: ”Jeg har gjort det med hjertet, ikke hjernen”

Da den kendte danske modedesigner Ivan Grundahl faldt død om i sin trappeopgang efter sin 65 års fødselsdagsfest, var der ikke noget generationsskifte på plads. Hans søn, arkitekt Oliver Grundahl, valgte at tage over – men det var en beslutning taget med hjertet, ikke hjernen, fortæller sønnen, der nu søger en ny daglig leder til modevirksomheden.