Modeportræt

Fokus på strømper: Falke

Falke startede allerede i 1895 som en familievirksomhed, og i dag ligger foretagendet i hænderne på fjerde generation. Historien fortæller, at stifteren Franz Falke-Rohen i sin tid levede af at taglægge, hvilket for det meste var et sommerarbejde. Af den grund begyndte han, i den kolde vintertid, at strikke strømper i sin lejlighed som en alternativ beskæftigelse – en lejlighed, som i øvrigt stadigvæk er ejet af Falke-familien den dag i dag

Fokus på strømper: MP Denmark

Det er 80 år siden, at strømpeproducenten MP Denmark slog rødder i Midtjylland, og strikkemaskinerne arbejder stadig på fuld kraft. Det er kvalitet, egenproduktion og nyudvikling, der driver virksomheden på nuværende tidspunkt.

Núnoo skal være sexet, sjovt og overraskende

Det startede med tasker i en kælder, men brandet Núnoo er allerede efter to år vokset ud af kælderen og har bredt sig ud over landets grænser. Nu har taskerne fået selskab af tørklæder, tøj og smykker.

Matinique: Fra Rodeo Drive til skandinaviske værdier

I 45 år har Matinique holdt sig relevant over for forbrugerne. I begyndelsen var Matinique et premium-brand, og butikkerne lå på eksklusive adresser som Rodeo Drive i Los Angeles. I dag ligger Matinique i den øvre ende af midtmarkedet. Det ses for eksempel i samarbejdet med FDB Møbler, som Matinique deler grundværdier med: klassisk design og kvalitet for pengene.

Postyr: Et selvstændigt brand i en stor familie

Postyr er et premium-brand til kvinder og nyeste skud på stammen af brands i Bestseller-familien. Startet af Brand Manager Gitte Skaarup i 2017 – med første kollektion ude i butikkerne i juli-august i år.

Maria Black: Fra traditionelt wholesale til kunderejse og koncept

Det danske smykkebrand Maria Black kører som en cross channel-platform. Men strategi og fokus har ændret sig markant siden begyndelsen, og nu er koncept og identitet i højsædet. TØJ har talt med administrerende direktør, Jesper Nykjær Jeppesen, om smykkebrandets udvikling.

Love & Divine: Et feminint og sofistikeret image

En stigende efterspørgsel på et premium brand med eksklusive ekspres-varer i sæsonen lagde fundamentet til modebrandet Love & Divine. TØJ har talt med Brand Manager, Susanne Buus Nielsen, om det forholdsvis nye brand, som allerede har stor medvind på det danske marked.

Serendipity Organics: Rent, blødt og naturligt

Da det økologiske børnetøjsbrand Serendipity Organics blev grundlagt for 15 år siden, har økologi og bæredygtighed ikke noget, som man kædede sammen med hverken børnetøj eller tøjdesign i det hele taget. I dag ser tingene helt anderledes ud, og virksomheden mærker tydeligt den store efterspørgsel på rent og naturligt børnetøj uden kemi.

MP Denmark: “80 år – det er virkelig gennemarbejdet”

Solidt plantet i den midtjyske muld ligger Herning-virksomheden MP Denmark – og der har den ligget…

Intown: Design med detaljer har givet vækst

Dametøjsbrandet Intown, der snart har klædt kvinder på gennem 40 år, har taget springet fra de klassiske styles til tøj med flere detaljer som for eksempel blonder og abstrakte mønstre. Intowns nye stil har det første år givet en vækst på fem-syv procent. 

BTX Group: Egne butikker er en balancekunst mellem retail og wholesale

I 2016 tog modekoncernen BTX Group springet ud i at åbne egne fysiske butikker under navnet Like Anna. Med nu 18 butikker, der har en tilfredsstillende vækst, har koncernen mod på mere og udvider med en partnerskabsmodel. Ifølge direktøren hos BTX Group er Like Anna-butikkerne et eksempel på, hvordan en modekoncern på bedste vis balancerer mellem retail og wholesale.

Co’Couture: Et stærkt makkerpar

De to kvinder bag brandet Co’Couture har fundet formlen på et succesfuldt parløb, hvor de hver især har plads til at bruge deres spidskompetencer og deres medfødte mavefornemmelse for, hvad der sælger.