Modeportræt

Læs med her, og kom tættere på modebranchens folk.

Her finder du både Q&A-artikler om folk fra modebranchen, onlineportrætter og længere, dybdegående artikler fra den trykte udgave af Branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends.

Julie Fagerholt: ”Jeg vil have nerve i tilværelsen”

Julie Fagerholt blev kendt for sine eksklusive Heartmade-design og couture-kjoler til blandt andet kronprinsesse Mary. Nu har den 50-årige designer kastet sig over sportswear med brandet H20 Fagerholt sammen med sin 18-årige datter, Bex Fagerholt. Den danske designer nyder at have lagt sit liv om: ”Det giver mig kriller i maven.”

Fransa: En 50-årig juvel

Fransa startede med import af sandaler til danske kvinder i 1960’erne, men har i dag – 50 år efter – udviklet sig til et brand med styles, der dækker hele garderoben, og en evne til at sælge tøjet i hele verden.

Envii: ”Vi vil selv have kontrollen”

Lige fra begyndelsen har Envii haft et ønske om ikke at ligne mange af de andre brands i den danske modebranche. Brandet vil gerne skille sig ud og samtidig levere noget, der både design- og prismæssigt passer til den unge, stilbevidste forbruger. TØJ har talt med direktøren hos Envii, Anne Munk, om, hvordan ideen bag brandet blev til virkelighed, og hvorfor Envii valgte at satse på retail fremfor wholesale. 

Inwear: En pioner i dansk mode fylder 50 år

Ideen til Inwear, der nu kan fejre 50 år, opstod på en natklub i København. Siden har der været både gyldne år med Renée Toft Simonsen som ansigt udadtil og efterfølgende mere magre år. Med DK Company som ejer går det igen fremad – og jubilæet bliver fejret med blandt andet nye udgaver af klassiske Inwear-styles. 

Julie Sandlau: Ansvarlige smykker som hjertesag

Opstart af egen fabrik var det helt rigtige spring for parret Julie Sandlau og Dennis Jacobsen. Smykkebrandet i designerens eget navn har gennem mere end 15 år haft ansvarlig produktion og gennemgående kvalitet allerøverst på prioriteringslisten.

Roccamore: Bæredygtighed, kundeinvolvering og behagelige, højhælede sko

Frederikke Antonie Schmidt, der er kvinden bag luksusbrandet Roccamore, talte til pej gruppens trendkonference i København den 6. juni. Her gav hun et indblik i sin kun tre år gamle skoforretning, hvor bæredygtighed, kundeinvolvering og specialdesignede såler er grundessensen.

Tretorn: Bæredygtighed med rødder i 1800-tallet

Svenske Tretorn forvandler stivelse fra sydamerikanske rodfrugter og plastaffald fra havene til regntøj i forsøget…

SuitsYou: Meget mere end et skræddersyet jakkesæt

Et dyrt standardiseret jakkesæt og manglende personlig rådgivning fik Patrick Sjölin til at tænke i entreprenørbaner. Kort tid efter havde han sin første bestilling, og siden er virksomheden vokset markant.

Mød en fra branchen: Mette-My Filholm Kristensen

Kom tættere på E-shop Manager hos Ichi Mette-My Filholm Kristensen. Find ud af, hvordan hun mener, at branchen har udviklet sig gennem årene, og hvilke tendenser der, ifølge hende, vil sætte agendaen i branchen i 2019.

Mød en fra branchen: Carsten Friis

Mød Carsten Friis, der er stifter og CEO hos skovirksomheden Billi Bi. Læs om, hvordan Carsten Friis blev inspireret til navnet Billi Bi, og hvorfor han mener, at bæredygtighed i skobranchen er en smule mere omfattende end i tøjbranchen.

Maanesten: “Det er jo sådan set en kærlighedshistorie eller et eventyr, om man vil”

Det startede som et hobbyprojekt og en måde at finansiere et forestående bryllup på. I dag har Maanesten vokset sig til en stor dansk smykkevirksomhed. Opskriften er en vis portion eventyrlyst, en god intuition og evnen til aldrig at gå på kompromis med kvalitet. 

Kim Hyldahl: ”Helt fra scratch med syv par jeans”

I den digitale tidsalder er det ikke mange forretninger, der tør tage skridtet ud på den barske modescene uden en webshop eller en skudsikker SoMe-strategi. Kim Hyldahl, stifteren af det danske modebrand Mos Mosh, har dog ikke virket synderligt påvirket af det eksterne pres fra markedet, medierne og konkurrenterne – succesen og de 400 millioner kroner i omsætning har nemlig primært afsæt i fysiske butikker. TØJ har talt med stifter og CEO, Kim Hyldahl.