Modeportræt

Læs med her, og kom tættere på modebranchens folk.

Her finder du både Q&A-artikler om folk fra modebranchen, onlineportrætter og længere, dybdegående artikler fra den trykte udgave af Branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends.

Kim Hyldahl: ”Helt fra scratch med syv par jeans”

I den digitale tidsalder er det ikke mange forretninger, der tør tage skridtet ud på den barske modescene uden en webshop eller en skudsikker SoMe-strategi. Kim Hyldahl, stifteren af det danske modebrand Mos Mosh, har dog ikke virket synderligt påvirket af det eksterne pres fra markedet, medierne og konkurrenterne – succesen og de 400 millioner kroner i omsætning har nemlig primært afsæt i fysiske butikker. TØJ har talt med stifter og CEO, Kim Hyldahl. 

Mød en fra branchen: Lars Riis

Mød Lars Riis, der er direktør hos den bæredygtige modevirksomhed Elsk ApS. Du kan læse om, hvordan virksomheder, ifølge Lars Riis, overlever i modebranchen, og hvad han mener med, at ”der er alt for mange virksomheder i modebranchen, der er i kamp mod bunden”. 

Mød en fra branchen: Cecilia Bruno Jessen

Kom tættere på 2nddays Design Manager Cecilia Bruno Jensen. Du kan blandt andet læse om, hvilken påvirkning hun mener, den digitale udvikling har på modebranchen, og hvordan man ifølge hende løser branchens største problemstilling.

2nd One: Jeans til den sultne generation Z

Den ældste benbeklædning, som forskerne kender til, er 5.300 år gammel, men blev først almindelig påklædning i begyndelsen af 1800-­tallet. Det er rigtig mange år siden efterhånden, men beklædningsgenstanden har ikke mistet pusten, tværtimod. Det danske brand 2nd One har i hvert fald stadigvæk bukserne på, og det har de haft siden 2013. TØJ har talt med Thomas Nissen, administrerende direktør hos 2nd One, om overvejelserne bag at starte et rendyrket jeans-­ og buksebrand.

Mia Dalsgaard: Et clash mellem romantik og streetwear

Der skulle en længere proces med afprøvninger indenfor diverse fag til, før Mia Dalsgaard fandt frem til, at modedesign skulle være hendes fremtid. Nu står hun med sin første kollektion bestående af tre efterspurgte sæt og fremtidsambitioner som selvstændig.

Gro: ”Succeskriteriet er, at børnene selv vælger tøjet fra Gro, fordi det er så rart at have på”

Hvad gør man, når man ikke kan finde børnetøj, man kan lide, fordi alt tøjet…

Mød en fra branchen: Lise Helene Juncker Andersen

I denne artikel kan du komme tættere på indkøbsassistenten hos Bestseller-mærket Noisy May, Lise Helene Juncker Andersen. Du kan blandt andet læse om, hvorfor bæredygtighed er blevet et nøgleord i Lises hverdag.

Custommade: Sko fuldender et look

Custommade, der er kendt for at lave smukke tøjkollektioner til kvinder, udvidede i 2017 med en skokollektion. TØJ har taget en snak med Creative Director Christian Dam om hans fascination af sko, og hvad skokollektionen bringer til Custommade. 

Mød to fra branchen: Celine og Daniel Silfen

I denne artikel kan du komme tættere på det unge søskendepar Celine og Daniel Silfen, der står bag accessoriesbrandet Daniel Silfen. Du kan blandt andet læse om, hvordan søskendeparret fordeler opgaverne mellem sig, og hvilke tendenser de tror, der vil sætte agendaen i 2019.

Trine Wackerhausen: ”Stop overproduktionen”

På trods af designmæssig succes lukkede Trine Wackerhausen for et par år siden sit eget brand, Wackerhaus. ”Nu er jeg lykkelig,” siger designeren, der i dag er freelancer og laver få design i eget navn. Hun opfordrer branchen til at producere mindre tøj – og dermed langt færre udsalg og lagersalg.

Mød en fra branchen: Marie Jedig

I denne artikel kan du komme tættere på modeikonet og influenceren Marie Jedig. Du kan blandt andet læse om, hvordan hendes hobby blev til et job, og hvordan hun har stået i orkanens øje, når det kommer til branchens udvikling.

Mød en fra branchen: Anne Sofie Øhauge Pedersen

I denne artikel kan du komme tættere på chefdesigneren bag accessoriebrandet Hvisk. Du kan blandt andet læse om, hvordan hun kom ind i branchen, og hvorfor hun mener, at branchens største udfordring lige nu er bæredygtighed.