”Vi er i gang med en ny og spændende udviklingsplan, hvor vi retter vores opmærksomhed mod al den fantastiske dna og alle de ting, der er oparbejdet igennem de sidste 25 år.” 

TØJ har talt med Tine Grandahl, kreativ direktør, og Thomas Bæch, direktør, hos Bruuns Bazaar, om den genetablering, som brandet har været igennem siden konkursen i 2016 samt sigtet for fremtiden.


Artiklen er bragt i Branchebladet TØJ SS 20 Men/Women


 

”Det er en 25-årig ung, ambitiøs dame, som vi har med at gøre,” lægger direktør hos Bruuns Bazaar, Thomas Bæch, ud med et grin.

Bruuns Bazaar er, ifølge virksomheden selv, et skandinavisk designikon på den danske modescene. En god repræsentant for det stilrene, klassiske og nordiske design.

”Vi har på en unik måde formået at forene design­tradition med tidens tendenser,” fortsætter direktøren.

Brandet blev etableret af Theis og Bjørn Bruun i 1994, hvorfor Bruuns Bazaar i år kan fejre hele 25 år i mode­branchen. Den første entré gjorde sig gæld­ende i 1995, hvor brandet deltog på CIFF-messen i København. Og selv om det i starten udelukkende var tænkt som et brand til kvinder, lancerede Bruuns Bazaar, kort tid efter sin opstart, en kollektion til mænd i 1996. I 1999 introducerede Bruuns Bazaar et subbrand, BZR, som var et lidt yngre brand, og samme år blev Bruuns Bazaar derudover et af de første danske brands, der satte fod på modescenen i Paris. I de efterfølgende år var Bruuns Bazaar etstærkt og anerkendt brand i både den danske og internationale modebranche.

 

Udvikling med stor respekt for tradition

I 2016 oplevede Bruuns Bazaar uheldigvis nogle økonomiske udfordringer, som gjorde, at en partner og Thomas Bæch umiddelbart efter overtog alle aktiviteterne hos brandet.

”Vi har i kølvandet på nedgangen været i gang med en helt ny og spændende plan, hvor vi videreudvikler på al den fantastiske dna og alle de ting, der er oparbejdet gennem de sidste 25 år – og selvfølgelig med stor respekt for traditionerne,” fortæller Thomas Bæch.

 

Men hvorfor vælger man at investere i et brand, der er gået nedenom og hjem?

”Jeg fik øjnene op for et rigtig spændende brand, som havde en solid tradition, og som samtidig var og er et hæderkronet ikon på den danske modescene – det fortjente at blive arbejdet videre med. Og da muligheden bød sig, så jeg ingen anden vej end at blive en del af rejsen. Vi justerer selvfølgelig, men vi beholder sjælen,” forklarer Thomas Bæch.

I det nye regi handler det også i høj grad om kant og samtid. Det er den kreative direktør hos Bruuns Bazaar, Tine Grandahl, med til at implementere.

 

Foto: Bruuns Bazaar
En skandinavisk designperle

”Hvad kan I på designfronten?” spørger vi Tine Grandahl, som tidligere har arbejdet hos både By Malene Birger og Tiger of Sweden.

”Jeg var her i huset som praktikant i 1997, så det er jo både professionelt, men også personligt, et brand, som jeg har brændt for i rigtig lang tid – samtidig med at den skandinaviske designtradition ligger mit hjerte nært,” svarer den kreative direktør, som fortæller, at Bruuns Bazaar-dna’et er meget stil­sikkert – en ægte, skandinavisk designperle, som tager sig tid til forfinet æstetik.

”Jeg har haft en stor passion for at forfølge detaljer samt fit og kvalitet til den rigtige silhuet. Sidst, men ikke mindst, er der en rød tråd i alle kollektionerne– en moderne enkelthed og en sofistikeret kant,” kommenterer hun.  Det er også vigtigt for Tine Grandahl, at det tradi­tionsrige brand bliver behandlet med respekt, hvad angår udviklingen af de mange design. Men ét træk går altid igen i de mange kollektioner:

”Jeg tager en brille på, hvor jeg kan få indarbejdet noget attitude og kant i vores produkter – det er et af­gørende element i dna’et,” forklarer hun og tilføjer:
”Jeg er et passioneret designmenneske. Dét at for­følge energien i processen, til man sender produkt­erne ud eksternt, er uvurderligt. Det er ligesom at sende sine børn ud i verden”.

 

Hvordan kommer man på benene efter en konkurs?

Thomas Bæch skar for alvor ind til benet, da han overtog Bruuns Bazaar.

”Vi har fået genetableret dna’et, udtrykket, de gode dyder, den skandinaviske designtradition, og så har vi tilført alt det ovenstående 2019-principper, som falder på merværdi til kunderne, bæredygtighed og forskellige andre elementer. Det kan være med til, at det her fantastiske brand, med en lang og spændende historik, kan få sin nye optur,” lyder det fra direktøren.

Et andet vigtigt fokus, særligt for designeren Tine Grandahl, er kommercialitet.

”Vores mål er først nået, når vores tøj er kommet ud på gaden, og kvinden, der har det på, føler sig lækker og feminin. Det er derfor meget vigtigt at indtænke kommercialitet, som når ud til alle de cool kvinder, hvor de også får en fornemmelse af en overkommelig pris,” fortæller designeren, hvortil Thomas Bæch tilføjer:

”Vi gør en forskel, fordi vores kunder bliver glade for vores produkt. Vi skaber ambassadører. Det er den lange bane, men det er den holdbare bane. Det er det, der batter.”

Bruuns Bazaar har tydeligvis gennemgået den helt store makeover, men beholdt de traditionelle værdier. Men hvordan adskiller brandet sig på markedet?

 

Partnerskab som succeskriterie

”Jeg kan sige, hvad jeg lægger mærke til, når jeg er ude i verden og ser på andre brands. Jeg er ikke nødvendigvis enig med æstetikken, men det, der imponerer mig, er, når jeg kan fornemme nogen, der er tro mod deres dna. Det arbejder jeg også hårdt på selv, og det kommer til udtryk, når der er en sammenhæng – en rød tråd – i kollektionerne. Jeg er jo en passioneret designer, og der vil jeg også gerne adskille mig,” forklarer Tine Grandahl.

Spørger man Thomas Bæch, så er det unikke ved Bruuns Bazaar måden at drive forretning på.

”Vi kan jo bedst lide at tale om os selv, og ikke så meget om hvad andre gør. Rent forretningsmæssigt arbejder vi med et stærkt koncept omkring partnerskaber – det vil sige, at vi faktisk betragter kunder og leverandører som partnere. Vi skal sikre os, at hvis de har succes, så har vi succes og omvendt,” lyder det fra direktøren.

 

Foto: Bruuns Bazaar
”Vi vil levere mode på en ordentlig måde”

På hele den bæredygtige front er Bruuns Bazaar ved at omstille sig. Virksomheden samarbejder med specialister om at ændre hele deres forretnings-setup – eller i hvert fald justere det.

”Lige nu er 50 procent af alle vores varer faktisk bæredygtige i én eller anden sammenhæng. Inden for tre til fem år er målet også, at vi vil være 100 procent bæredygtige på alle vores produkter. Vi vil levere mode på en ordentlig måde,” siger Thomas Bæch.

Han fortæller også, at brandet arbejder i maskin­rummet lige nu, med både evalueringer og dokumentationer, herunder et eftertjek af leverandører og deres arbejde.

”Vi er der ikke endnu, men vi kan se lyset. Det er allerede gået meget hurtigere, end vi havde regnet med, og det er utrolig vigtigt for os, at det lykkes. Vi er en del af en industri, der sviner alt for meget, og det skal vi tage ansvar for,” siger direktøren.

Bruuns Bazaar kan godt mærke på omsætningen, at det virker at skilte med de gode ting, som man gør for kloden. Forbrugerne vil nemlig gerne købe for det bedre, ifølge direktøren.

”Så længe, de får værdi, og at de ikke bliver snydt på klimavægten – så længe de stadigvæk får lækre produkter, og vi kan holde vores brand- og designløfter, så holder det vand,” kommenterer han.

 

Stærkere kollektioner og produkter fremadrettet

Thomas Bæch fortæller, at Bruuns Bazaar er inde i en rigtig positiv vækstrejse, hvor det går godt på både top- og bundlinje. Det danske modebrand landede en bruttofortjeneste på 2,4 millioner kroner i 2018, sammenlignet med -218,4 tusind kroner året før. Ligesom bruttofortjenesten vendte årsresultatet også fra minus til plus.

”Der er godt gang i tingene, og vi udvikler os med stærkere kollektioner og udvider med nye markeder. Vi satser på omkring to til fem nye markeder hvert halve år, men vi er samtidig meget opmærksomme på, og plejer, vores nærmarkeder: Tyskland, Norge, Sverige, Finland, Holland og Belgien. Vi har endvidere lige opgraderet vores salgsorganisation og i den forbindelse fået ny kommerciel direktør, Niels Mølle­gaard, som skal sikre, at vi får internationaliseret vores brand og vores forretning endnu mere,” forklarer Thomas Bæch.

Med en ny kommerciel direktør i folden pr. 1. maj 2019 ser det således lyst ud for fremtidens virke hos Bruuns Bazaar:

”Vi investerer meget i udvikling, og det skal nok bære frugt. Vi er utrolig stolte af det her brand. Når vi er rundt i verden, ved folk godt, hvad Bruuns Bazaar er – brandet har pondus, og det er jo en gave. Den ’arv’ er noget, som vi behandler med respekt,” afrunder den stolte Bruuns Bazaar-direktør.