Kronstadt ved, hvad de er bedst til. Siden Thomas Olesen overtog brandet i 2001, har han arbejdet med at skære ind til benet. Skære noget fra og udvælge de styles, der sælger bedst og så udvikle og perfektionere dem, så de står helt skarpt med ganske få justeringer fra sæson til sæson.

”Vi gør ikke noget halvt. Vi udvikler produkterne, til de er rigtige,” forklarer Thomas Olesen ejer af Kronstadt.

Da Thomas Olesen købte Kronstadt i 2001, efter at have været salgschef for brandet i Danmark siden starten i 1999, var det med filosofien om at skære helt ind til benet og blive virkelig skarp på de grundlæggende basisvarer som skjorter, strik og bukser.

Udvikling de rigtige steder
Tidligere gik Kronstadt meget bredt ud og lavede tøj til både kvinder og mænd og inden for alle varekategorier, men den nye ejer valgte at fokusere på at lave herretøj.

Først var det skjorter, hvor Kronstadt var specielt kendt for Elvis og Priscilla-skjorterne med store flipper, som var utrolig populære i starten af 00’erne. Dem kørte de med i nogle år. De har ligeledes en stribet strik, som har kørt uden mange ændringer siden 2007, deres basisskjorte går endnu længere tilbage, og nogle chinos kører også på 10. år. Efterhånden som brandet var klar til det, begyndte Kronstadt at tage flere varegrupper ind i sortimentet.

I år er anden vinter, at Kronstadt har jakker med i kollektionen, og brandet har med stor succes lanceret en mindre skokollektion med tre modeller, der kommer i butikkerne til foråret. Der ligger planer om andre nye produktgrupper, men de kommer først med, når Kronstadt er parat til dem. Nogle ideer er der først planer om at føre ud i livet om flere år.

Vækst i Europa
Før krisen tilbage i starten af 00’erne oplevede Kronstadt i modsætning til flere af de dyrere brands ikke så stor fremgang. De var ikke så interessante for high-end butikkerne, som hellere ville sælge de dyrere styles. Men da så krisen kom, begyndte brandet at opleve større efterspørgsel fra netop de butikker, da der nu var brug for produkter, som kunne sælges til en kriseramt forbruger, uden at han var nødt til at gå på kompromis med kvaliteten.

”Der gik vores vækst for alvor i gang, og vi har haft en rigtig fint vækstkurve lige siden,” fortæller Thomas Olesen.

Væksten har primært vist sig på det danske marked, men også de europæiske forbrugere har fået øjnene op for det danske brand, og det går rigtig godt i Nordeuropa, men også markeder som Spanien, Italien og Frankrig viser flotte tal. Den bredere varepakke har medført, at kunder under mere sydlige himmelstrøg køber flere Kronstadt-produkter, hvor eksempelvis strik ikke sælger så godt på grund af klimaet.

Om fremtiden fortæller Thomas Olesen, at Kronstadt fortsat vil fokusere på at vækste på deres eksportmarkeder. Derudover har de som mission i Danmark at levere Danmarks flotteste gadevarer og hjælpe butikkerne med at se så lækre og indbydende ud som muligt. Men hos Kronstadt vil de gerne blive endnu bedre, så næste år har de som fokusområde, at de vil arbejde på at få et endnu tættere samarbejde med deres danske retailere.


Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018.

Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.