Modeportræt

Læs med her, og kom tættere på modebranchens folk.

Her finder du både Q&A-artikler om folk fra modebranchen, onlineportrætter og længere, dybdegående artikler fra den trykte udgave af Branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends.

Wood Wood: ”Vi er forblevet tro mod, hvem vi er som brand”

Sidste år kunne det danske mode­ og livsstilsbrand Wood Wood fejre sit 15­års jubilæum. Brandet, som har været en af frontløberne i streetwear­bølgens indtog på den danske modescene, har siden opstarten i 2002 været gennem en enorm udvikling, men værdierne har ikke ændret sig.

2ndday: ”Et miks mellem kommercielt, trendy og fashion-forward”

Stine Bering er Brand Director hos danske 2ndday. Brandet har ikke altid stået alene, men har eksisteret selvstændigt siden 2011. Siden da har virksomheden fundet sin berettigelse på markedet gennem skæve design i flatterende farver, som skal skille sig ud på et eksplosivt modemarked.

Jack & Jones Junior: Ny, men med 30 års erfaring

Jack & Jones Junior er, som navnet antyder, en kollektion til tweens og teenagere i Jack & Jones’ portefølje af kollektioner. Den nye kollektion har samme design-dna som Jack & Jones, samme udtryk og samme styles – bare skaleret ned i størrelse. TØJ har taget en snak med International Sales Manager Christian Rehn Nordentoft om Jack & Jones Junior.

Vernon Sport: ”Jeg købte en brugt Citroën 2CV flipperbil, og så var det ellers bare ud på landevejen”

Vernon Sport er en distributørvirksomhed til hele Skandinavien, som i dag repræsenterer omkring 14 forskellige brands til både mænd, kvinder og børn. Virksomheden kunne i 2018 fejre 30­års jubilæum, og i den forbindelse har TØJ talt med administrerende direktør, Morten Vernon, som med sine 55 år kører og udvikler virksomheden med fast og kyndig hånd – dog med en snert af barnlig glæde og en masse drengestreger til overs.

Zander: Herremodens kuratorer

Daniel Præst og Martin Rosenberg driver butikken Zander i Roskilde med deres egen smag som pejlemærke. Resultatet er arbejdsglæde og en detailbutik, der giver modeglade mænd en træfsikker shoppingdestination.

Echte: Det skal føles rigtigt

Det skal føles rigtigt. Det er det mantra, som det bæredygtige brand Echte arbejder ud fra. Echte har besluttet sig for at tage bæredygtighed til næste niveau, og som brand hos virksomheden Coze Aarhus lakmustestes alle beslutninger op imod sætningen: Føles det rigtigt i maven? Hvis det ikke føles rigtigt, skal man ikke gøre det.

Et pænt goddag til Munthe

Naja Munthes forvandling af Munthe plus Simonsen til Munthe er blevet taget godt imod – ikke bare på catwalken, men også økonomisk: Sidste år var overskuddet 2,8 millioner kroner, og Naja Munthe forventer, at det bliver endnu højere næste gang.

Oliver Grundahl: ”Jeg har gjort det med hjertet, ikke hjernen”

Da den kendte danske modedesigner Ivan Grundahl faldt død om i sin trappeopgang efter sin 65 års fødselsdagsfest, var der ikke noget generationsskifte på plads. Hans søn, arkitekt Oliver Grundahl, valgte at tage over – men det var en beslutning taget med hjertet, ikke hjernen, fortæller sønnen, der nu søger en ny daglig leder til modevirksomheden.

Hr. Birk: Herretøjsbranchen skal slå på ekspertise og passion

Når man sælger kvalitet til mænd, skal der følge information og historie med i købet. Det mener de i hvert fald hos virksomheden Hr. Birk, der har integreret sin egen form for uddannelse af butikspersonalet i sit koncept.

Fokus på strømper: Falke

Falke startede allerede i 1895 som en familievirksomhed, og i dag ligger foretagendet i hænderne på fjerde generation. Historien fortæller, at stifteren Franz Falke-Rohen i sin tid levede af at taglægge, hvilket for det meste var et sommerarbejde. Af den grund begyndte han, i den kolde vintertid, at strikke strømper i sin lejlighed som en alternativ beskæftigelse – en lejlighed, som i øvrigt stadigvæk er ejet af Falke-familien den dag i dag

Fokus på strømper: MP Denmark

Det er 80 år siden, at strømpeproducenten MP Denmark slog rødder i Midtjylland, og strikkemaskinerne arbejder stadig på fuld kraft. Det er kvalitet, egenproduktion og nyudvikling, der driver virksomheden på nuværende tidspunkt.

Núnoo skal være sexet, sjovt og overraskende

Det startede med tasker i en kælder, men brandet Núnoo er allerede efter to år vokset ud af kælderen og har bredt sig ud over landets grænser. Nu har taskerne fået selskab af tørklæder, tøj og smykker.