Modeportræt

Læs med her, og kom tættere på modebranchens folk.

Her finder du både Q&A-artikler om folk fra modebranchen, onlineportrætter og længere, dybdegående artikler fra den trykte udgave af Branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends.

Modebranchens græsrødder: Curvy Copenhagen

Hvad foregår der i underlaget af modebranchen? Massevis af små, grønne spirer kommer til løbende og gør sig forhåbninger om blomstring i fremtiden. TØJ stiller i disse uger skarpt på upcoming modeentusiaster, som præsenterer deres historie, produkter og drømme for fremtiden. 

Modebranchens græsrødder: Twelvepieces

Hvad foregår der i underlaget af modebranchen? Massevis af små, grønne spirer kommer til løbende og gør sig forhåbninger om blomstring i fremtiden. TØJ stiller i disse uger skarpt på upcoming modeentusiaster, som præsenterer deres historie, produkter og drømme for fremtiden. 

Modebranchens græsrødder: SoNord Handmade Jewelry

Hvad foregår der i underlaget af modebranchen? Massevis af små, grønne spirer kommer til løbende og gør sig forhåbninger om blomstring i fremtiden. Hver uge stiller TØJ skarpt på en upcoming modeentusiast, som præsenterer sin historie, sit produkt og drømme for fremtiden. 

Designers Remix finder hjem igen

Fra begyndelsen var Designers Remix bæredygtig mode uden at have tænkt over det. Nu vender de tilbage til starten – helt bevidst.

Jane Kønig: Fra urtepotteskjulere til smykker i verdensklasse

Jane Kønig er efterhånden at finde i mange smykkeskrin, som har plads i både danske og udenlandske hjem. Bag succesen står en sublim forretningskvinde og et rendyrket smykketalent, selv om det aldrig rigtig har handlet om økonomi og business, men om at følge hjertet. TØJ har talt med Jane Kønig, som deler historien bag hele sin rejse med det danske smykkebrand som sin kompagnon.

100 procent for Depeche

Hvad har gjort Depeche til, hvad det er i dag? Historien starter helt tilbage i 2008, hvor virksomheden gennemlevede en komplet konceptforandring og startede næsten helt fra bunden. TØJ har talt med direktør hos Depeche, Janni Hørdum, som stolt kan fejre modevirksomhedens 10-års jubilæum.

Iværksættertrio: Firstmovers på the perfect pants

Den forholdsvis spæde virksomhed Shaping New Tomorrow har for alvor sat sejl og drømmer om at erobre både den nationale og internationale scene. Med store ambitioner, og i jagten på et mere behageligt alternativ til de klassiske jeans, har tre barndomsvenner fra Støvring kastet sig ud på det skånselsløse modemarked. Herretøjsuniverset har fået en ny spiller, og i en atmosfære af stjernestøv har TØJ været heldig at fange Kasper Ulrich, CEO hos SNT, og hans to meddirektører. 

Det handler om at indarbejde Lego-følelsen

Den danske modevirksomhed Kabooki står bag Lego Wear. I næsten 25 år har virksomheden samarbejdet med Lego, og det har ført til et hav af kollektioner til børn. Nu har Kabooki valgt at forny sit brand-dna, som skal få funktion og sjov til at gå op i en højere enhed.

Wheat-founder: ”Vi skal være tro mod vores dna i alt, vi gør”

Print med Disneys velkendte karakterer pryder en stor del af Wheats nyeste kolllektion, som blev vist frem på CIFF Kids. Her fejrer børnetøjsbrandet Mickey og Minnie Mouses 90-års fødselsdag, og i den anledning fortæller founder og designer Charlotte Galsgaard om, hvordan brandet arbejder med Disney-karakterne og samtidig formår at være tro mod deres eget design-dna.

Kronstadt: Vi gør ikke noget halvt

Kronstadt ved, hvad de er bedst til. Siden Thomas Olesen overtog brandet i 2001, har han arbejdet med at skære ind til benet. Skære noget fra og udvælge de styles, der sælger bedst og så udvikle og perfektionere dem, så de står helt skarpt med ganske få justeringer fra sæson til sæson.

LMTD: En teenager i huset

Danske LMTD laver tøj til tweens og teenagere. Det er en speciel målgruppe, der ligger midtimellem at være barn og voksen. Som brand skal man balancere mellem at være trend-follower og firstmover.

Rosemunde: Feminin ramme skaber rum for udfoldelse

Hos Rosemunde er de ikke bange for at nørde det feminine univers. Sarte farvenuancer, sirlige håndtegnede blonder og en basiskollektion udgør kernen i brandets design-dna. En kerne som ikke skal ændres, men dyrkes helt i dybden.