Print med Disneys velkendte karakterer pryder en stor del af Wheats nyeste kolllektion, som blev vist frem på CIFF Kids. Her fejrer børnetøjsbrandet Mickey og Minnie Mouses 90-års fødselsdag, og i den anledning fortæller founder og designer Charlotte Galsgaard om, hvordan brandet arbejder med Disney-karakterne og samtidig formår at være tro mod deres eget design-dna.

Douchede farver og håndtegnede print er indbegrebet af Wheats design. Et samarbejde med det internationale massemedieselskab Disney har de sidste år sat endnu mere fokus på børnetøjsbrandets illustrationer og print, som nu også viser Bambi, Elsa, Micke Mouse og mange af de andre genkendelige karakterer fra Disney-universet.

Disney-karakterer får nyt liv
Det er vigtigt for Charlotte Galsgaard, at Wheats design altid tager udgangspunkt i den samme skandinaviske designtradition og det klassiske udtryk, som brandet er kendt for. Derfor arbejder Wheat også primært med de ældre Disney-klassikere:

”Vi skal være tro mod vores dna i alt, hvad vi gør. Derfor har vi også valgt at koncentrere os om de ældre Disney-karakterer som Peter Plys, Askepot, Bambi og Micky og Minnie Mouse. De passer rigtig godt ind i den måde, hvorpå vi tegner og arbejder med fornyelse på print. Derudover kan alle mennesker relatere til de her karakterer og stregtegningerne, der ligger bag, og derfor fungerer de bare bedst i vores univers,” fortæller Charlotte Galsgaard og tilføjer:

”Når det er sagt, udfordrer samarbejdet os også til at arbejde grafisk med Spiderman og andre nyere karakterer, hvortil der er brugt nogle helt anderledes tegnemetoder, og det er rigtig sjovt.”

”Markedet skal være klar til os”
Wheats børnetøj ligger på hylderne på store markeder som USA, Canada, Kina og i de fleste europæiske lande. Alligevel har børnetøjsbrandet større ambitioner og er hele tiden på udkig efter nye potentielle markeder.

”Vi har godt gang i eksporten og søger fortsat vækst gennem nye markeder. Mange lande kigger lige nu mod Danmark og dyrker det skandinaviske design, og det gør det selvfølgelig nemmere for os at etablere Wheat på nye markeder. Det er en af de faktorer, som vi kigger på i udvælgelsesfasen, men derudover er det også vigtigt for os, at både forbrugere og indkøbere er klar til at tage imod vores design og kvalitet,” fortæller Charlotte Galsgaard.

Designeren forklarer, at brandet godt kan tage enkelte hensyn og tilrette tøjet til de forskellige markeder. Eksempelvis kan de bestemme, at vinterkollektionen skal laves uden foring til det australske marked, men hos Wheat vil de dog aldrig gå på kompromis med brandets dna.

 Kreativitet og nye kontakter på CIFF Kids
I slutningen af januar vil Wheat står klar til at fremvise deres nyeste kollektion på CIFF Kids. Ifølge Charlotte Galsgaard giver messen mulighed for at vise Wheats univers frem og derigennem fortælle brandets historie, og det sker denne gang i en særlig anledning: Mickey og Minnie Mouses 90 års fødselsdag.

”På messen sætter vi fokus på vores samarbejde med Disney og fejrer Mickey og Minnie Mouses fødselsdag. Vi forsøger at lave forskellige tiltag, og denne gang vil Disney-tegneren Flemming Andersen komme til at sidde ved vores stand. Han vil sidde nogle timer hver dag på messen og tegne de klassiske Disney-karakterer, så besøgende kan få en tegning med hjem,” siger Charlotte Galsgaard.

Foto: Wheat.dk

Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 3 2018.

Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.