Kinesisk produceret fast fashion versus social og klimamæssig ansvarsbevidsthed – en kamp som er mere kompliceret end som så.

Når forbrugerne skal vælge mellem et bæredygtigt produceret stykke tøj eller sko og en helt nye garderobe, som kan leveres på kort tid, er de i tvivl. Bevidstheden om mode- og tekstilindustriens påvirkning på miljøet er i højere grad end tidligere til stede, men inflationen er samtidig med til at presse danskerne på deres rådighedsbeløb, så det ikke altid er den bæredygtige løsning, forbrugerne vælger. Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse.

Forhandlerne må på den baggrund balancere mellem et fokus på en lønsom forretning her og nu og investeringer i fremtidens forretningsmodeller. I den forbindelse er både grøn omstilling og en øget digitalisering afgørende for virksomhedernes fremtidige succes.

”Ovenpå en periode hvor forbruget har været højt, ændrer inflationen nu langsomt på købsadfærden. Forbrugerne er blevet mere prisbevidste. Men inflationen er ikke en konstant. Det er klimakrisen. Set fra min stol vil det på sigt derfor være farligt for modevirksomhederne at tilsidesætte den grønne omstilling til fordel for omsætning her og nu,” siger brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte Morten Gade Steinmetz.

Nedlukningerne under corona var hårde for de danske tøjbutikker, men særligt de små og mellemstore virksomheder har været gode til at sadle om, hvorfor de har oplevet store stigninger i driftsresultaterne. Herudover er andelen af detailvirksomheder med overskud steget fra 66 til 76 procent, hvilket er den højeste andel målt over de seneste fem år.

Stigningen i resultatet for detailhandlen skyldes til en vis grad kompensationsordningerne, som med tiden skal betales tilbage, hvorfor fremtiden bliver mere usikker for detail- og modebranchen. Forbrugere og virksomheder holder igen, mens kravene til bæredygtighed og grøn omstilling stiger.

”Mange vil have gavn af at fortsætte med den omstillingsparate indstilling, vi så under pandemien. Vi går en tid i møde, hvor flere spår hård økonomisk opbremsning, og hvor modevirksomheder nedjusterer forventningerne kraftigt. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at danske modehuse bruger erfaringerne fra de forgangne år og lader stærke samarbejder og digitale løsninger præge den fremadrettede strategi,” siger Morten Gade Steinmetz.

Hvor nogle virksomheder har nydt godt af den øgede digitalisering, har fodtøjsindustrien i stedet oplevet en stor vækst efter genåbningen, da forbrugerne har savnet den vejledning, som de får i de fysiske butikker. Dog tyder den stigende digitale forbrugeradfærd på, at branchen kommer til at opleve udfordringer i fremtiden, hvis den ikke kan levere samme kombination af ekspertise og branchekendskab i shoppingoplevelsen digitalt som fysisk.

Foto: Unsplash