Et nyt fænomen kaldet ‘one-outfit-one-week’ præger de sociale medier og opfordrer forbrugerne til at kigge deres tøjforbrug efter i sømmene en ekstra gang. Visionen bag er at skabe større fokus på kvalitet og bæredygtighed.

Kan du gå en hel arbejdsuge – eller rettere fem hverdage – i det samme tøj? Sådan lyder udfordringen, der lige nu florerer på Instagram under overskriften ’one-outfit-one-week’. Og der ligger alvor bag den ellers uformelle udfordring.

”Det er en måde at få folk til at tænke over deres tøjforbrug og dermed sætte fokus på, hvordan vi forholder os til bæredygtighed, shopping og vores enorme forbrug af tøj generelt,” siger Tina Werborg til TØJ, der med sin Instagram-profil, @etoutfit_enuge, opfordrer danskerne til at tage udfordringen op.

Ifølge den 46-årige iværksætter fra Roskilde er det ikke ment som en konkurrence i at være mest usoigneret og gå i beskidt tøj, og man må da også gerne skifte undertøj og sokker samt vaske tøjet, hvis det bliver beskidt eller begynder at lugte.

 

Opfordring til branchen

Tina Werborg ønsker med sit eksperiment at skabe en konstruktiv debat omkring hele forbrugsadfærden i tøjbranchen. Står det til hende, skal tøjindustrien i langt højere grad guide forbrugerne til at tage det gode valg, når de køber tøj

”Vi forbrugere har fået flere penge mellem hænderne, og de fleste af os vil gerne bruge dem godt. Så lad os samarbejde med branchen og finde ud af, hvordan vi bruger vores penge bedst muligt,” lyder det fra Tina Werborg, der mener, at både industrien samt forbrugerne bærer et stort ansvar for i højere grad at vælge tøj, der tilgodeser vores omgivelser og den jord, vi bor på.

 

Mere gennemsigtighed

Ifølge hende skal forbrugerne revurdere deres opfattelse af at være velklædte og fokusere langt mere på kvalitet fremfor kvantitet i form af fast-fashion og billigt stangtøj. Men den adfærdsændring stiller også krav til branchen. For det kræver gennemsigtighed i branchen, hvis forbrugerne skal kunne handle på et oplyst grundlag.

”Jeg kan gå hen til min slagter og spørge, hvor mit kød er produceret, om det er økologisk og så videre. Går jeg derimod ind i en tøjbutik og spørger, om det er bæredygtigt, så vil de fleste ekspedienter kigge på mig og sige et eller andet ukonkret,” siger Tina Werborg, der mener, at ekspedienterne i højere grad skal hjælpes til at vejlede forbrugerene.     

 ”Tøjbranchen skal tage ansvar for det, de er gode til, og de ved meget mere om gode kvaliteter og materialer end os forbrugere, så hjælp os forbrugere med at blive gode til at tage det rigtige valg,” lyder det fra Tina Werborg, der ikke er i tvivl om, at forbrugerne i længden gerne vil betale lidt mere for noget, der er bedre, og som kan holde længere.

”Jeg kan se på mig selv og de mennesker, der er med i forsøget, hvordan de er ved at ændre deres adfærd omkring deres forbrug,” siger hun.

 

Noget om snakken

Noget tyder på, at Tina Werborg har ramt en interessant bevægelse i samfundet, som sætter spørgsmålstegn ved hele måden, der forbruges på. Ikke desto mindre har hun, siden hun startede projektet i januar, oplevet en overvældende interesse fra brugere på Instagram, men også fra mediebranchen, hvor værterne på P3 Morgen senest har indvilget i at deltage i eksperimentet.

”Jeg tænker, at det her er en tendens, som kommer rullende lige meget, hvad tøjbranchen gør eller ikke gør. Derfor tænker jeg, at det er en god ide at omfavne det. Hjælp os forbrugere, så vi vælger det rigtige tøj. Der er forskel på tyggegummi og tøj. Det første har ikke nogen værdi efter at være brugt første gang, men det skal tøj have,” lyder det fra Tina Werborg.

 

Du kan følge Tina Werborg og hendes eksperiment på Instagram her.