Hvad har gjort Depeche til, hvad det er i dag? Historien starter helt tilbage i 2008, hvor virksomheden gennemlevede en komplet konceptforandring og startede næsten helt fra bunden. TØJ har talt med direktør hos Depeche, Janni Hørdum, som stolt kan fejre modevirksomhedens 10-års jubilæum.

”Jeg står faktisk lige med syv kollegaer, der prikker mig på skulderen, og som venter på min deltagelse,” forklarer Janni Hørdum. En aftale om at omlægge mødet forefalder hurtigt, og en uge senere er Janni Hørdum mere afstemt, da TØJ for anden gang fanger hende på telefonen, selv om travlheden i virkeligheden altid er privilegeret:

“Jamen, prøv lige hør’ her,” udbryder Janni Hørdum på god gammeldags jysk.
”Vi skal ikke klage, når vi har travlt. Der har været godt gang i den ude i butikkerne henover påsken,” tilføjer hun energisk.

Hun er i hopla, for i år kan hendes virksomhed, Depeche, nemlig fejre sit 10-års jubilæum – så lad os dykke ned dér, hvor det hele startede.

Helt i begyndelsen…
Depeche blev oprindeligt startet op i året 2000 af et ægtepar i København, som indledningsvis købte accessories i Paris, importeret fra Kina. Janni Hørdum kommer først ind i billedet otte år senere, hvor hun vælger at købe navnet Depeche. Herfra skete en markant udvikling i forretningskonceptet:

”Jeg omformede konceptet fuldstændig. Jeg fik skabt en helt ny dna på produkterne: dansk design, kvalitet i højsæde og udelukkende skindprodukter. Der skete en markant ændring i profilen på Depeche,” fortæller Janni Hørdum.

Tilbage i 2000 startede Janni Hørdum sin egen agentvirksomhed, hvor hun arbejdede på henholdsvis det danske, norske og svenske marked:

”Jeg har selv været på landevejen i rigtig mange år, og kørte land og rige rundt som selvstændig agentsælger.”

Tidligere har den nuværende direktør også selv stået på gulvet i tøjbutik, hvor hun arbejdede sig op til stillingen som butikschef. I samme omgang fortæller Janni Hørdum, at hun altid har haft en stor forkærlighed for salg og generelt en stærk passion for faget – og dét er en primær grund til, at hun valgte at satse på egen virksomhed.

”Jeg har prøvet mange aspekter selv i den her branche. Godt nok er det ved at være mange år siden, jeg selv har været ude i det – men dét, der driver mig, er at få tingene til at vokse. Man sår et frø, og så blomstrer det mere og mere og bliver større – det synes jeg er helt fantastisk.”


Depechen skifter hænder
I 2008 gennemlevede Depeche en komplet koncept make-over, hvor Janni Hørdum købte brandnavnet. Selve Depeche-navnet skabte en smule goodwill i branchen, men ellers startede den nuværende direktør og hendes team helt forfra.

”For mig var det vigtigt at lave en platform, som jeg kunne være tro mod mange år frem i tiden,” forklarer Janni Hørdum.

Før i tiden var Depeche-udtrykket et helt andet. Der var ikke lige så meget sammenhæng i kollektionerne, så dna’et var langt fra tydeligt. Nu har Janni Hørdum udviklet Depeche således, at virksomheden kun fokuserer på enkelte produktgrupper, herunder bælter og tasker, hvor tøj i de seneste år også har gjort sit indtog:

”Der blev skåret fra og gået i dybden,” kommenterer hun selvsikkert og tilføjer, at Depeche-dna’et er helt tydeligt på tværs af kollektionerne.

En enkel og feminin profil med rå kant
”Vi kan henvende os til en bred målgruppe,” forklarer Janni Hørdum, men lige nu tegner Depeche-profilen en kvinde på 25+ med bevidsthed, hvad angår udtryk og kvalitet. Samtidig skal det være en kvinde, som er med på modetendenser, men som også vægter, at hendes ting er alsidige på tværs af sæsoner:

”Hun kan købe Depeche, når hun tænker langt frem i tiden, men også hvis hun skal have noget til lige nu, som passer til tidens trends i modebilledet,” fortæller Janni Hørdum.

I arbejdet med kollektionerne fokuserer Depeche på linjer, hvor hver gruppering har sit eget udtryk og henvender sig til forskellige målgrupper – ”det vigtigste er, at Depeche dna’et er tydeligt,” fortsætter hun.

Hun beskriver i samme åndedrag Depeche-dna’et som værende kvalitetsbevidst og opmærksomt på funktionalitet. Altså det enkle look, som samtidig har en rå kant, idet der ofte indgår rå detaljer i designet.

”Vi kører på den bølge, der hedder ’rå til feminin’, og det har vi altid gjort,” siger Janni Hørdum.

I forbindelse med virksomhedens 10-års jubilæum har Depeche lanceret en ny kollektion. Ifølge Janni Hørdum kendetegner Depeches 10-års kollektion virksomheden rigtig godt – både hvor den startede, og hvor virksomheden er nu. Både tøj, bælter og tasker er lavet med inspiration fra et vovet men populært mønster:

”Leopardprintet brugte vi faktisk for 10 år siden, og så er det jo helt genialt, at det er så oppe i tiden lige nu,” kommenterer hun.

10 år senere…
Jeg skulle nive mig selv i armen, for jeg kan ikke forstå, at der er gået 10 år allerede. Jeg synes, at den rejse, jeg har været på, er gået rigtig stærkt,” fortæller Janni Hørdum.

I alle de år, Depeche har eksisteret, har der ifølge direktøren været en helt klar strategi med fokus på produkterne samt det danske og skandinaviske marked. I de spæde år havde Depeche udelukkende øje på bælter og tasker som virksomhedens eksistensgrundlag, og senere kom tøjet med i sortimentet.

”Jeg havde drømt om at lave en tøjkollektion, og den drøm blev til virkelighed – alle i branchen blev meget overraskede, da ingen havde set det komme. Der er også andre ting, jeg går og overvejer lige nu – monstro det bliver til noget i fremtiden, men idéen er der,” fortæller Janni Hørdum begejstret med hemmelighedsfulde undertoner.

Èn ting ligger dog helt fast: ”Det bliver ved med at være inden for skind – jeg bevæger mig ikke over i en anden boldgade,” tilføjer hun.

Med ydmyghed i stemmen afslutter Janni Hørdum: ”Jeg har hele tiden været omgivet af et fantastisk team, som har arbejdet 100 procent for Depeche, og det er jeg yderst taknemmelig for.