Nye eksportmarkeder, øget satsning på PR og marketing samt omsætningsvækst har præget det danske modebrand Coster Copenhagen de seneste år. Bag brandet står ægteparret Pia og Chris Coster, der fremhæver holdånd som en af virksomhedens helt store styrker.


Læs eller genlæs artiklen, som blev bragt i TØJ nr. 3 2018, sektion 2.


”Vores medarbejdere, agenter og sælgere skal være en del af Coster-familien. Vi er nemlig ét team, og når kunderne kommer til os, så skal de føle, at det er meget personligt,” lyder det fra Pia Coster, der med mange års erfaring som designer i modebranchen grundlagde Coster Copenhagen i 2012.

Den familiære ånd er direkte symboliseret gennem brandets to ejere Pia og Chris Costers ægteskab, som dog ikke kommer til udtryk i hverdagen, hvor de to arbejder med hvert deres område i virksomheden. I starten hjalp Chris Coster til på sidelinjen, men han trådte senere ind i virksomheden som en pendant til sin kone. Det har vist sig at være en givende kombination.

”Det er helt klart vores forskelligheder, der har gjort, at vi er vokset så meget. Jeg er ikke fra modebranchen, men har arbejdet mange år med it. Så Pia sidder med det kreative og alt, hvad der har med produkterne at gøre, og så tager jeg mig af økonomi og sørger for at få tingene sat i system, så vi kan vækste uden for mange ’bump på vejen’,” fortæller Chris Coster, som sammen med sin kone og salgs- og eksportchef Lennart Eklund Ahlgren udgør ledergruppen i dag.

Investeringer resulterer i vækst

Et smukt gammelt stråtækt hus i Humlebæk nord for København danner rammen om Coster Copenhagens domicil, hvor de 18 danske medarbejdere har deres daglige gang. Men pladsen er ved at være trang, for virksomheden er vækstet kraftigt de seneste år. Det startede med salg i Danmark og Norge, og siden har Coster Copenhagens kollektioner løbende spredt sig bredt til blandt andet Nordeuropa, Spanien, Frankrig, Canada og Australien. I dag har brandet mere end 400 forhandlere.

”Vi er vokset rigtig pænt. De første år brugte vi alt, hvad vi tjente, til at videreudvikle og så frø ved hele tiden at investere i flere sælgere, nye markeder, mere marketing, bedre kataloger, messer og så videre,” forklarer Chris Coster.

De mange investeringer har resulteret i, at Coster Copenhagen vækstede med næsten 40 procent i omsætningen fra 2016 til 2017. Fra 2017 til 2018 er forventningen en tilsvarende vækstrate og dermed forhåbentlig en fordobling af omsætningen fra 2016 til 2018. De sunde vækstrater har resulteret i masser af travlhed, og teamet vokser løbende med flere ansatte i de forskellige afdelinger.

”Vi har en tro på, at alt det forarbejde, vi har lavet i starten, udmønter sig i, at forretningen kører sundt,” fortæller Chris Coster og konkluderer:

”Så vi er stolte af, at det er lykkedes for os at få så mange kunder på kort tid uden at vælte.”

Coster Copenhagen
Vejen til Coster-dna’et

Det er ikke kun virksomhedens størrelse og omsætning, der har gennemgået en udvikling. Også design- dna’et har været under forandring. I starten var målgruppen den modne kvinde, men de fire årlige kollektioner og den omfattende basiskollektion har nu fået et lidt yngre udtryk, forklarer Pia Coster:

”Med tiden fandt jeg mere og mere mit og Coster Copenhagens dna. Målgruppen er blevet yngre uden at være til de helt unge. Det kan man se i udtrykket og pasformene. Vi har ikke skiftet den modne kundegruppe ud, men vi har fået den unge gruppe med.”

Kollektionerne har også rykket sig kvalitets- og prismæssigt. Med dyrere metervarer som modal og cupro har Pia Coster taget et valg om at lave lidt dyrere produkter med henblik på at gøre Coster Copenhagen mere bæredygtigt. For som designeren påpeger, er de dyrere materialer mere rene og dermed mere bæredygtige. Mange af kvaliteterne er Pia Coster også selv med til at udvikle.

”Jeg kan godt lide at arbejde med vores producenter og se, hvad vi kan udvikle sammen. Jeg er ikke så god til at få et nej, for jeg er sikker på, at alt kan lade sig gøre. Ofte kan vi udvikle nogle gode løsninger sammen,” siger Pia Coster, der blandt andet fremhæver print på mere eksklusive metervarer som et af de stærke materialevalg hos Coster Copenhagen.

For at cementere Coster-dna’et sidder der en diskret ’vinge’ i metal på samtlige af de styles, som brandet producerer. For Pia Coster har vingen en helt særlig betydning: Modet til at starte Coster Copenhagen kom nemlig, da hun blev opfordret af nogle kinesiske leverandører til at starte sit eget – de mente, at hun nu var stærk og flyveklar til at sprede sine vinger og blive selvstændig. Vingen har også en særlig symbolværdi internt i virksomheden. Når en medarbejder har tre-års jubilæum, får vedkommende en lille vinge i guld i et armbånd eller som vedhæng. ’Coster’ og et unikt nummer er mærket på vingen, og det tillægges stor betydning – både af medarbejderne og de to ejere.

”Skal kunne bære sneakers til alt”

Gennem Coster Copenhagens seks leveår har brandet altid inkorporeret sporty detaljer. Sportselementerne er blevet et kendetegn, og ifølge Pia Coster udgør de en stor del af Coster-universet:

”Vi har altid holdt fast i det sporty look, men altid blandet med den feminine stil. Derudover er Coster Copenhagen altid meget farverigt og med vores egne print – vi er det glade brand med masser af farver og detaljer. Målgruppen er derfor den underspillede modebevidste kvinde, der tør at eksperimentere med farver og sammensætninger.”

I designprocessen af kollektionerne er det et mantra for Pia Coster, at slutbrugerne forstår produkterne – at tøjet fungerer, når man tager det på, og ikke nødvendigvis skal styles med en masse andre ting for at se godt ud. Der er dog én bestemt ting, som Coster Copenhagens tøj med sikkerhed altid kan styles med:

”Når jeg laver vores kollektioner, har jeg altid det udgangspunkt, at vores kunder skal kunne bære sneakers til alt,” fortæller Pia Coster med et smil i stemmen og forklarer, at tøjet skal kunne fungere i hverdagen, hvor sneakers ofte er et vigtigt element i den moderne kvindes garderobe.

Kollektionerne favner nu bredt fra kjoler, over strik og jeans til accessories, og virksomheden indfarver selv alle tekstiler, for at kollektionerne kan kombineres på kryds og tværs i ’Coster-farver’. Det giver gode stylingmuligheder for de mange trofaste Coster Copenhagen-kunder, fortæller Pia Coster:

”Vi har mange loyale kunder, som køber ind i vores univers og gerne vil klædes på fra top til tå. Vi er derfor et livsstilsbrand, som mange kunder er tro mod.”

Coster Copenhagen
Mere marketing og øget eksport

Efter flere år med opbygning af et solidt fundament med forhandlernetværk og en klar designidentitet følte Coster Copenhagen sig klar til at tage et nyt skridt. I løbet af det seneste år har virksomheden derfor valgt at oprette en PR- og marketingafdeling for at gå all in på området.

”Vi investerer mere og mere i PR og marketing. Det er ret stort for os, for vi har ikke gjort så meget ud af det de første mange år udover messer og kataloger,” fortæller Chris Coster, hvortil Pia Coster tilføjer:

”Vores PR- og marketingindsats foregår hovedsageligt i Norden og Tyskland. Vi har valgt at satse på området, fordi vi havde brug for at få hele historien ud til slutbrugerne. I og med at vi vækster meget på eksporten, har vi brug for at få mere branding ud over kanten – både på sociale medier, med bloggere, annoncer i blade, influensers, nyhedsbreve, ja hele pakken.”

Udover en øget satsning på PR og marketing har det seneste år også budt på flere nye eksportmarkeder. Østrig og Canada er blandt de helt nye lande, hvor brandet nu også kan findes. Selv om ønsket er at eksportere yderligere, så skal det ikke være for enhver pris. Alle i virksomheden skal kunne følge med, og forholdet til agenter rundt om i verden skal plejes.

”Det er rigtig vigtigt for os, at agenterne fungerer, for de er mellemleddet mellem os og vores kunder,” forklarer Chris Coster, der fremhæver vigtigheden i, at samtlige agenter kommer til de fire årlige salgsmøder for at arbejde, men også hygge sig.

Netop hyggen skal bringe agenterne og resten af teamet tættere sammen, så der bliver skabt en samhørighed, der i sidste ende skaber vellykkede forhold til kunderne. Og så er vi tilbage ved kernen i virksomheden, som både Pia og Chris Coster fremhæver flere gange under vores snak: holdånden og det familiære.

Vores kunder skal føle, at det er meget personligt at møde os, og ikke som hos en kæmpe koncern. Det skal helst være en oplevelse, så det bruger vi rigtig meget tid på at værne om,” lyder konklusionen fra Pia Coster.


Læs eller genlæs artiklen, som blev bragt i TØJ nr. 3 2018, sektion 2.