Den danske modevirksomhed Kabooki står bag Lego Wear. I næsten 25 år har virksomheden samarbejdet med Lego, og det har ført til et hav af kollektioner til børn. Nu har Kabooki valgt at forny sit brand-dna, som skal få funktion og sjov til at gå op i en højere enhed. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 3 2018.
Hvordan designer man det mest optimale børnetøj, hvor der er plads til leg, samtidig med at funktion og kvalitet er i topklasse? TØJ har taget en snak med direktøren og marketingchefen hos modevirksomheden Kabooki, som står bag Lego Wear, om at forny brand-dna’et og vigtigheden i at være forrest i feltet blandt konkurrenterne.
2018 bliver et jubilæumsår for både Kabooki og Lego. Sidstnævnte fylder 60 år, og gennem de seneste 25 år har det verdenskendte legetøjsbrand været på en rejse med Kabooki. 25-års jubilæet markerer et skifte i Kabooki og Lego Wears brand-dna.
Med Lego Wear-kollektionen følger et såkaldt ’play promise’. For Kabooki er det nemlig vigtigt, at børnene skal kunne lege markant bedre i tøjet fra Lego Wear. Derfor arbejder virksomhedens nye brand-dna videre med værdierne i Lego Wears overtøjskollektion, hvor funktion i forvejen er det bærende element.
”Det vi har lykkedes så fint med i vores outerwear, vil vi gerne overføre til kollektionen, så funktionalitet og sjov går op i en højere enhed. Det gør vi ved at inkorporere Lego-dna’et, som børnene kan føle. Det ses eksempelvis i vores zip puller, der er formet som en legoklods,” fortæller Birgitte Langer, Marketing Director hos Kabooki, til TØJ.
Bred anvendelighed er vigtig
Det fremtidige sigte for Lego Wear som brand er, at Kabooki skal have fat i flere segmenter og udbrede kendskabsgraden til brandet. For Kabooki er det yderst vigtigt, at produkterne er i den bedste kvalitet. Det vil sige, at Kabooki opretholder mantraet om, at pris og kvalitet skal gå hånd i hånd.
”Hos Lego Wear skal vi designe produkter, som eksempelvis ikke kun kan anvendes på skiferien eller omvendt udelukkende i institutionen. Som udgangspunkt kan produkterne have forskellige kerneanvendelsesområder, men det vi laver til børnehaven i Danmark, kan man stadig tage med på skiferien og omvendt. Den brede anvendelighed er vigtig for os,” forklarer Christopher Silcowitz, CEO hos Kabooki.
Med Lego Wears nye brand-dna har det været essentielt for Kabooki at forbinde overtøjskollektionen med virksomhedens Collection Wear-kollektion, der indeholder styles som toppe og bukser. Tidligere har de to kollektioner været fuldstændig adskilte. Collection Wear-kollektionen har førhen været kendetegnet ved Lego-universets motiver og figurer. Nu bliver de to kollektioner forbundet og mødes i et krydsfelt.
Følelsen af Lego
Når der spørges specifikt ind til Lego Wears dna, er hverken Christopher Silcowitz eller Birgitte Langer et sekund i tvivl.
”Det handler om at indarbejde Lego-følelsen i vores produkter. Vi implementerer Lego-elementer i produkterne, selv om figurerne ikke er på tøjet. Vi har talt rigtig meget om, hvordan vi foretager implementeringen, så Lego-følelsen er til stede implicit i de små detaljer i tøjet,” siger Birgitte Langer, hvortil Christopher Silcowitz supplerer:
”Når vi rammer succesen i kollektionerne, så rammer vi ned i krydsfeltet imellem, at barnet gerne vil have vores produkter, og at forældrene gerne vil betale for det. Det er den balance, som vi hele tiden skal opsøge.”
Transformationen i forbindelse med det nye brand-dna åbner ifølge Birgitte Langer nye spændende muligheder for Kabooki via nye salgskanaler, da virksomheden i højere grad kan servicere flere forskellige kundeprofiler:
”Med to sammenhængende kollektioner kan vi nu for eksempel supportere vores sports- og outdoorkunder med mere end blot outerwear, som tidligere var tilfældet.”
Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 3 2018.
Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.