Besværlige knapper og bøvlede lynlåse er bandlyste hos børnetøjsbrandet Loudly. For designeren bag, Sussie Lund, er det nemlig en hjertesag at skabe smukt, komfortabelt og funktionelt tøj, som børnene selv kan håndtere.


Læs eller genlæs et uddrag af artiklen, som blev bragt i TØJ nr. 3 2018, sektion 3.


På gulvet i en børnehave sad en dreng. Han var ikke ude at lege med alle de andre børn, for han kunne ikke knappe sine bukser selv. Scenariet oplevede designer Sussie Lund, da hun skulle hente sin søn fra børnehaven for nogle år siden. Her opstod ideen til at starte sit eget børnetøjsbrand.

”Den oplevelse er der bare ingen mor eller intet barn, som skal have. Jeg fik så ondt i maven og sagde til min mand: ’Jeg har lavet de sidste knapper som designer’,” forklarer Sussie Lund til TØJ.

Uden helt at kunne tage mod til sig gik Sussie Lund med ideen om at lave børnetøj uden besværlige knapper og lynlåse længe. Et pitch på et reklamebureau var det, der skulle til for at overbevise designeren om, at hun havde fat i en holdbar ide.

”Jeg fortalte om hele konceptet med at løse konstruktionsproblemer i børnetøj uden at putte en masse mærkelige knapper og lynlåse i. Jeg fik at vide, at der var mange, der gerne ville det, som jeg ville, men at jeg havde styr på det,” griner Sussie Lund, ”og så sagde chefen for bureauet: ’Nu kan du godt gå hjem og sige op’.”

Og det gjorde Sussie Lund så. I 2014 startede hun arbejdet med børnetøjsbrandet Loudly, og i sommeren 2015 kunne hun præsentere brandets første kollektion til drenge og piger i alderen seks måneder til 11 år.

”Det kommer fra hjertet”

Det lå ikke i kortene, at det var børnetøj, som Sussie Lund skulle kaste sin kærlighed på. I sit tidligere arbejde, som blandt andet chefdesigner for Samsøe & Samsøe og designer hos Dyrberg/Kern, havde hun bevæget sig i de voksnes verden, men børnenes univers trak i hendes moderlige hjerte.

”Nogen vil nok synes, at det dummeste sted man kan begive sig ud er børnetøjsbranchen. Men det er det, som jeg har lyst til – det kommer fra hjertet,” fortæller Sussie Lund og konkluderer:

”Jeg gør det, fordi jeg synes, at det mangler i markedet, og så tror jeg på, at man får nogle meget gladere børn, hvis de selv kan tage tøjet af og på. Det er også heraf, at navnet ’Loudly’ kommer: Børn er kun højlydte, hvis de er glade – og det kan tøjet være med til at gøre dem.”

I Loudlys design er knapper derfor altid trykknapper, som børnene selv kan åbne og lukke, og lynlåse er altid så store, at børnene selv kan lyne dem. Lynlåse i nakken er også bandlyste, pointerer Sussie Lund. Med sin klare mission på hjertet er hun selv ude som sælger for at fortælle historien til sine kunder. Ifølge designeren giver det både mulighed for direkte feedback, og samtidig får kunderne et ansigt på produkterne.

”Det er virkelig vigtigt, at historien kommer ud, ellers skiller man sig ikke ud,” lyder det fra Sussie Lund.

Til Loudlys historie hører også, at alle tekstilerne er enten Oeko-Tex eller økologiske eco-friendly. Samtidig er de bløde kvaliteter slidstærke, og farvene fra
tidligere kollektioner kan altid mikses ind i de nye kollektioner. Det sikrer, at tøjet får en lang levetid og kan gives videre til lillesøster eller sælges igen.

”Vores to årlige kollektioner er slow fashion. Selvfølgelig ville det være mere rentabelt at levere ekspreskollektioner hver 5. uge, men det er ikke godt for miljøet og passer ikke til Loudlys dna,” fortæller Sussie Lund, der forsøger at undgå spild ved kun at købe de antal styles ind, som bliver solgt.

Loudly
Kontrolleret vækst

Lige nu har Loudly 70 forhandlere, og salget fordobles næsten ved hver ny kollektion. Virksomheden har en positiv udvikling, lyder konklusionen fra Sussie Lund, der prioriterer stabilitet på den lange bane frem for ukontrollabel vækst:

”Vi kunne sikkert vokse meget hurtigt, hvis vi drev virksomheden på en anden måde, men vi vil ikke satse alt. Vi har også sagt nej til nogle markeder, for vi vil hellere vækste stille og roligt og blive sikre på markedet, for så kan producenterne følge med, og vi
kan være med økonomisk.”

Designeren mener, at Loudly nu er klar til at tage skridtet videre ind på nye markeder, og der arbejdes derfor på både Østen og USA. Her skal produkterne ligge udvalgte steder, hvor den skandinaviske stil bliver værdsat.

”Vores stil passer ret godt ind i Østen, som er glade for de nordiske farver. I USA bliver denne stil valgt til i byer som New York og Los Angeles, så der ser jeg gerne, at Loudly kommer ind at ligge i nogle butikker i fremtiden,” siger designeren forhåbningsfuldt.