Hvad foregår der i underlaget af modebranchen? Massevis af små, grønne spirer kommer til løbende og gør sig forhåbninger om blomstring i fremtiden. TØJ stiller i disse uger skarpt på upcoming modeentusiaster, som præsenterer deres historie, produkter og drømme for fremtiden. 


Brandnavn: Curvy Copenhagen
Stifter og designer: Sidsel Stokholm
Produkt: Tøjbrand


Kort om designeren:
Passioneret plus size-designer, uddannet beklædningshåndværker og designteknolog fra TEKO og dybt forelsket i Asien.


Hvad er historien bag brandet?
Jeg har siden teenageårene vidst, at jeg ville starte mit eget tøjbrand, så det var helt naturligt at tage designteknolog-uddannelsen på TEKO. Gennem mine teenageår var det svært at finde moderigtigt tøj, fordi jeg selv var kurvet. Jeg har altid undret mig over, hvorfor der ikke bliver lavet moderigtigt tøj over en størrelse 44. Jeg har erfaret, at der er mange der, ligesom jeg, brænder for mode, men simpelthen ikke kan få lov til at købe og iklæde sig noget trendy. I stedet får kurvede kvinder lov til at vente en eller to sæsoner – og så er trenden som regel ovre.

Efter at have uddannet mig og fået noget praktisk erfaring, var jeg et sted i mit liv, hvor jeg følte mig godt klædt på til at kaste mig ud i det eventyr, det er at starte sit eget brand.

I foråret 2017 skulle jeg til Saigon for at besøge en kammerat, som var flyttet til Vietnam. Jeg havde lavet et mønster på en plus size-kimono, som jeg havde tænkt at få lavet 10-15 stykker af ved en skrædder og så tage den derfra. Det viste sig, at en anden af mine kammerater i Horsens, som oprindeligt er fra Vietnam, har en kusine i Saigon – tøjdesigner med eget brand i Vietnam. Min kammerat arrangerede et møde mellem mig og hende, så vi kunne tale om, hvordan det er at være tøjdesigner i Norden kontra Asien. Vi mødtes over en kop kaffe og fik snakket frem og tilbage om vores brands. Curvy Copenhagen var i sin spæde start dengang, og jeg havde endnu ikke fundet ud af, hvor og hvordan jeg skulle finde en producent. Jeg spurgte derfor ind til, hvor hun fik produceret sit tøj, og det viste sig, at hun havde sin egen systue, og at hun gerne ville sy for mig. Dagen efter var vi rundt på markeder for at vælge stof til et par kimonoer – det resulterede i min første kollektion på over 100 styk kimonoer i 10 smukke håndplukkede print. Så var Curvy Copenhagen skabt, som det er i dag.


Hvordan vil du beskrive dit produktsortiment og håndværk?
Min første kollektion bestod kun af en enkelt style – den lange Coco Kimono. Allerede kort efter, kimonoerne var sat til salg, var der efterspørgsel på en kort model, så den blev selvfølgelig sat ind i den efterfølgende kollektion.

Efter to kollektioner er jeg netop hjemvendt fra Vietnam, hvor jeg har sat gang i min tredje kollektion, som består af 10 styles. Kimonoerne er selvfølgelig stadig med, men der er også blevet plads til flere styles, på trods af at Coco Kimono stadig er min bestseller. Den er så easy at have på og kan så mange forskellige ting, og så gør det jo bestemt ikke noget at have flere kimonoer i sin garderobe. Jeg har selv omkring 10 stykker, som jeg skifter mellem.

Jeg tror på, at kimonoen kommer til at være en signatur style hos Curvy Copenhagen i mange år. Den kommer til at få samme plads i garderoben, som en blazer har i dag.

I kraft af min uddannelse som beklædningshåndværker har jeg virkelig lært håndværket, og jeg sætter utrolig stor pris på et stykke tøj, der er lavet med finesse og kærlighed. Det var derfor dejligt at erfare, at det netop også er værdigrundlaget hos den systue, jeg samarbejder med i Vietnam. Der er ansat fem fultidssyersker, som alle går meget op i deres håndværk, og som har mange års erfaring. Når jeg er i Vietnam for at sætte gang i en ny kollektion, sætter jeg mig altid sammen med syerskerne og gennemgår, hvordan hver enkelt style skal syes. De sætter en stor ære i deres håndværk, derfor er alle Curvy Copenhagens styles klippet og syet af den samme syerske fra start til slut.


Hvad er brandets eksistensberettigelse i branchen?
Kort sagt vil jeg gerne klæde kurvede kvinder på til at føle sig lækre og moderigtige. Som kurvet kvinde kan det være svært at finde styles i den rigtige størrelse, som giver følelsen af selvsikkerhed, og som giver selvtillid.

Jeg startede Curvy Copenhagen, fordi jeg så en åbning i nichen for plus size-tøj. Det var svært at finde unikke statement pieces til garderoben som moderigtig kurvet kvinde. Det behov går Curvy Copenhagen ind og dækker – ikke at vi laver couture, men vi laver fede styles til hverdagen.

Derudover er vores styles, med enkelte undtagelser, limited edition og nummererede. Det betyder, at man ikke sådan lige støder på en anden i samme kimono, da der højst er lavet 10 af hvert print.


Hvad er dine drømme for fremtiden?
Det næste skridt for Curvy Copenhagen er at tage springet til butikkerne rundt om i Danmark. Vi håber, det kan blive en realitet inden for de næste seks måneder, og det er noget, vi arbejder meget intenst på. Det skulle gerne være med til at åbne op for, at vi kan åbne en Curvy Copenhagen flagship store inden for et par år, hvor vores kunder kan komme og opleve tøjet og vores designunivers. Efter det indtager vi det europæiske marked, hvor behovet for plus size tøj er lige så stort som i Danmark.

Min drivkraft er, at jeg brænder for at gøre en forskel for de kvinder, der ikke føler, at nutidens tøjproducenter møder dem, hvor de er. Derudover vil jeg levere et produkt, der er smukt, moderigtigt og lækkert at gå med hver dag.

Se mere på hjemmesiden her.



Fik du læst ‘Modebranchens græsrødder’ om Twelvepieces og SoNord Handmade Jewelry?