Nedlukningen i foråret har kostet dyrt for modegiganten, der har mistet 20 procent af omsætningen i det nyeste årsregnskab.

Som for mange andre har nedlukningen i foråret 2020 været en dyr omgang for den svenske modegigant H&M, hvor omkring 80 procent af butikkerne på verdensplan var lukket ned. Det står klart, efter H&M har offentliggjort sit nyeste årsregnskab.

Nedlukningen har resulteret i en omsætningsnedgang på 20 procent, hvilket får omsætningen til at lande på 137 mia. kroner.

I Danmark faldt salget med ti procent til 3,3 mia. kroner.

“2020 har været et usædvanligt år, hvor vi har måtte lukke vores fysiske butikker midlertidigt på grund af Covid-19. I foråret lukkede vores strøgbutikker i 5 uger, og storcenterbutikker i næsten 2 måneder. En situation vi aldrig før har befundet os i,” lyder det fra H&M Danmark, der fortsætter:

“Til trods for nedlukninger og omfattende restriktioner ender den samlede omsætning med et fald på 10,5 procent og den samlede indtjening med et fald på 8,4 procent i forhold til 2019. H&M Danmark har de seneste år investeret massivt i ny teknologi og IT-infrastruktur, og vi kan allerede se positive resultater for indsatsen. Vi har særligt i 2020 oplevet en øget digitalisering og en ændring af forbrugeradfærden hos vores kunder, og vi har gjort vores bedste for at kunne tilbyde vores kunder en moderne og inspirerende shopping oplevelse uanset hvilken salgskanal de vælger. Vi har mærket en stor opbakning fra vores kunder, der valgte at handle hos os online, da butikkerne var midlertidigt lukkede, og som også var hurtige til at vende tilbage til vores fysiske butikker, da vi kunne genåbne.”

Selv om virksomheden samlet set har oplevet en stor tilbagegang, så er direktøren for hele H&M, Helena Helmersson, tilfreds med resultatet.

“H&M står stærkt ovenpå de udfordringer, som pandemien har medført. Takket være velmodtagede kollektioner, hurtig og profitabel onlinevækst og stram styring af omkostningerne er det lykkedes os at slutte året med overskud og en stærk finansiel position,” lyder det i pressemeddelelsen.

Ligesom mange andre store onlinegiganter har H&M også oplevet vækst online under pandemien – 38 procent helt præcist. Og H&M fortsætter sine investeringer i det digitale.

“Vi fortsætter vores initiativer til digital vækst, integration af kanaler og optimering af butiksporteføljen. Hastighed og fleksibilitet vil være endnu vigtigere fremover, især i forsyningskæden, for at sikre det bedste kundetilbud og øge tilgængeligheden i alle kanaler,” siger direktøren.

Ved slutningen af 2020 havde H&M 105 butikker i Danmark. Det er syv færre end året før.

Foto: H&M