Den tyske sportskoncern Adidas har netop indberettet et positivt 2018-regnskab, der viser en markant fremgang.
For andet år i træk kan den tyske sportskoncern, Adidas, leverer et rekordregnskab med den danske CEO, Kasper Rørsted, i spidsen.
Det viser virksomhedens netop fremlagte regnskab for 2018. Adidas opnår et nettoresultat på 12,7 mia. kroner, hvilket er en stigning på 20 procent i forhold til sidste års nettoresultat.
Virksomheden ender med en omsætning på 163,4 mia. kroner, hvilket er en stigning på tre procent siden sidste års omsætning på 158 mia. kroner. I 2016-regnskabet var omsætningen dog 140 mia. kroner, hvor stigningen til 2017-omsætningen altså var på 15 procent.
Årsagen til den knap så store stigning i omsætningen fra 2017 til 2018 skyldes negative valutaomregningseffekter, understreger den danske direktør, der ellers er meget tilfreds med resultatet for 2018:
”Rekordsalg, den højeste margin i vores historie og stærke resultatforbedringer. 2018 var endnu et succesfuldt år for vores virksomhed,” udtaler han i regnskabet.
Det er især markeder som Kina og Nordamerika, der er vækstdriverne i regnskabet, ligesom også nethandlen står for en stor del af fortjenesten. Salget steg markant i både Nordamerika og Kina, og i løbet af 2018 steg nethandlen med 36 procent sammenlignet med sidste år.
Kasper Rørsted fastholder således ambitionen om at fordoble indtjeningen i 2020.
”Vi har gjort store fremskridt, der bekræfter vores ambitioner for 2020. Vores strategiske vækstdrivere, herunder Nordamerika, Kina og nethandlen, leverede endnu en gang tocifret vækst. I 2019 vil vi fortsætte med udførelsen af ’Creating the New’ for at levere endnu et år med vækst og forbedringer på bundlinjen,” afslutter han.