Det er en øget aktivitet i butikkerne samt stigning i onlinesalget, som har skabt en markant vækst i den danske koncerns omsætning. På trods heraf er årsresultatet i minus.

Det er nu femte år i træk, at den danske koncern kan melde om vækst i omsætningen. Omsætningen er løftet med hele syv procent, og er dermed steget fra 500 mio. kroner i sidste regnskabsår til 534 mio. kroner i 2018/19. Det skriver Babysam i en pressemeddelelse.

Babysam anser stigningen i antallet af besøgende i de 33 butikker landet over, vækst i onlinesalget samt et styrket produktsortiment som værende de primære årsager til den forhøjede omsætning.

”Vi skabte vækst for femte år i træk og bød velkommen til stadig flere kunder i flere fysiske butikker og online, ligesom vi styrkede vores sortiment med nye kvalitetsprodukter fra Odder og introduktionen af det franske legetøjsbrand Oxybul på det danske marked,” fortæller den administrerende direktør i Babysam-koncernen, Kenneth Nørgaard, i pressemeddelelsen.

 

Et år med betydelige investeringer

Årsrapporten viser dog, at bruttoresultatet er faldet med 10 mio. kroner i forhold til sidste regnskabsår og nu ligger på 119 mio. kroner. Årsresultatet falder også betydeligt og vendes fra plus til minus. I regnskabsåret 2017/18 lød årsresultatet på 11,7 mio. kroner og i 2018/19 ender årsresultatet med et underskud på 10,7 mio. kroner.

Ledelsen skriver i årsrapporten, at resultatet er negativt påvirket af en nedgang i salget til institutionsmarkedet, en aggressiv prisstrategi for fortsat at vinde markedsandele, investeringer i nye teknologiske platforme, der muliggør den sømløse kunderejse samt optimering af supply chain for e-commerce som understøtter de ambitiøse vækstmål.

”Vi har indført nye digitale løsninger og systemer, der skal understøtte Babysams fortsatte vækst og udvikling, da vi forventer at øge onlineforretningens andel af den samlede omsætning til over 20 procent allerede i 2020. Det gnidningsfrie samspil mellem Babysams veluddannede medarbejdere og moderne digitale platforme vil også fremover være afgørende for at vinde markedsandele i det konkurrenceprægede danske marked,” udtaler Kenneth Nørgaard i pressemeddelelsen.

Egenkapitalen er ligeledes faldet en smule fra 152 mio. kroner i 2017/18 til 141 mio. kroner i det seneste regnskabsår.

Babysam har formået at fastholde udviklingen i første kvartal af indeværende regnskabsår, og forventer fremgang i både omsætning og indtjening i 2019/20-regnskabet.


Du kan se Babysams placering på modebranchens top 150 lige her.



Nøgletal for Babysam A/S

  2022 2021 2020
Omsætning636.145.000 DKK577.154.000 DKK516.263.000 DKK
Bruttofortjeneste130.529.000 DKK117.025.000 DKK95.510.000 DKK
Resultat før skat5.292.000 DKK7.596.000 DKK-16.850.000 DKK
Årets resultat4.100.000 DKK18.952.000 DKK-31.060.000 DKK
Balance247.746.000 DKK244.984.000 DKK248.869.000 DKK
Egenkapital133.029.000 DKK128.929.000 DKK109.977.000 DKK