Corona giver onlinegigant salgsboost

En stor onlineportal løfter sløret for resultaterne i tredje kvartal og justerer forventningerne til året. 

Pandemiens helt store vindere er onlinebutikkerne, der oplever massive vækstrater i 2020. I går var det Zalando, der offentliggjorde sine regnskabstal for tredje kvartal af 2020, og i dag er det Boozt, der afslører, hvordan det er gået dem.

Den samlede omsætning er steget med 23 procent i tredje kvartal og lander på 940,1 mio. svenske kroner. Det er især onlinegigantens outlet, der har oplevet stor vækst. Omsætningen på denne webshop er steget med over 100 procent i løbet af tredje kvartal.

Den samlede omsætning i år til dato ender på 2,9 mia. svenske kroner, hvilket er en stigning på 23,5 procent i forhold til samme periode sidste år. Her lå den samlede omsætning på 2,3 mia. svensker kroner.

Bruttofortjenesten for tredje kvartal er steget med 47,5 procent fra 273 mio. svenske kroner i 2019 til 402,7 mio. svenske kroner i 2020. Den samlede bruttofortjeneste i år til dato ligger på 1,1 mia. svenske kroner. Sidste år lå den på 907 mio. svenske kroner.

“Vi voksede forretningen med 26 procent i lokal valuta, og rentabiliteten var stærk med en justeret EBIT-margin på 7,4 procent. Kunderne er glade, og vi ser fortsat en høj vækst af nye nordiske kunder. Vi har nu mere end 2 mio. aktive kunder, der handler på Boozt.com og Booztlet.com. Efter en udvikling i tredje kvartal, der er bedre end forventet, opgraderer vi vores forventninger til helårsregnskabet med en justeret EBIT-margin på 5,5-6,5 procent,” lyder det fra Boozt-direktør Hermann Haraldsson i en pressemeddelelse, der fortsætter:

“Internt er energien høj, og mens vi udfører den daglige drift, har vi mange spændende projekter under udvikling.”

Boozt kunne for nogle uger siden offentliggøre, at portalen udvider sit sortiment med boliginteriør. Derudover har Hermann Haraldsson også været i medierne og sige, at han har en ambition om at få Boozt børsnoteret i Danmark.

“Generelt ser vi mange vækstmuligheder. For at øge vores fleksibilitet til at reagere på de strategiske muligheder, har vi til hensigt at rejse kapital via en dobbelt børsnotering. Dette tjener også formålet med at forankre vores position på vores marked med størst effektivitet, og som et Øresundsselskab føler vi, at det er naturligt at være børsnoteret i både Sverige og Danmark,” siger Hermann Haraldsson.

På grund af den stormende fremgang opjusterer Boozt forventningerne til helårsregnskabet for 2020. I 2019 realiserede Boozt en omsætningsvækst på 23 procent. I 2020 er målet at realisere en omsætningsvækst på mellem 20 og 25 procent.

Foto: Pexels