Den 18. januar 2016 kom nyheden ud: Danske Kasper Rørsted forlod chefposten hos den tyske virksomhed Henkel og overtog i stedet posten som topchef for det tyske sportsmærke Adidas. Nu kan han – hos Adidas – igen offentliggøre et bundsolidt regnskab for 2017.
I 2017 har Adidas for alvor præsteret – både på det finansielle og operationelle plan.
”2017 var et stærkt år – økonomisk og operationelt. Vi har gjort store fremskridt i retning af at nå vores mission om at være verdens bedste sportsfirma. Vores strategiske vækstområder – Nordamerika, Kina og digital handel – var de vigtigste drivkræfter for vores præstationer,” udtaler Kasper Rørsted, CEO i Adidas, i en pressemeddelelse.
Adidas’ indtjening i 2017 landede på 158 mia. kroner sammenlignet med 140 mia. kroner i forrige regnskabsperiode.
Det nye regnskab viser, at salget for Adidas er gået 20 mia. kroner frem i 2017. Det svarer til en stigning på 15 procent sammenlignet med 2016.
I 2017 har Adidas endvidere øget valuta-neutrale indtægter med hele 16 procent. Denne udvikling afspejler hovedsageligt en stigning på 18 procent hos brandet Adidas, som primært er blevet drevet af tocifrede salgsforhøjelser inden for løbekategorien.
Læs også: Kasper Rørsted trækker i Adidas tøjet
Samtidig er driftsresultatet steget med hele 31 procent og landede på 2,1 mia. euro i 2017. Det svarer til 15,6 mia. danske kroner.
Sportsmærket forventer lige så meget vækst i fremtiden.
“2018 er en vigtig milepæl på vejen for at nå vores langsigtede mål for 2020. Vi forventer vækst med overdrevne forbedringer på bundlinjen. Dette vil muliggøre en endnu stærkere stigning i rentabiliteten inden 2020, og det giver os endvidere mulighed for at opgradere vores langsigtede mål endnu engang,” slutter Kasper Rorsted.
I forbindelse med opgraderingen af rentabiliteten i 2020 forventes nettoindtægterne hos Adidas at stige mellem 22 og 24 procent i gennemsnit pr. år (2015-2020).