Den svenske modegigant H&M Hennes & Mauritz AB fortsætter millionvæksten og udskifter på topposten.
På trods af en modeindustri i massiv forandring formår den svenske modegigant H&M alligevel at levere et årsregnskab, som er gældende for perioden fra den 1. december 2018 til den 30. november 2019, der viser global vækst. Det fremgår af virksomhedens netop offentliggjorte årsrapport.
I 2019 er omsætningen gået fra 210.400 mio. svenske kroner i sidste regnskabsår til 232.755 mio. svenske kroner i regnskabsåret 2018/19. Det udgør en stigning på 11 procent. I lokale valutaer steg omsætningen med seks procent, lyder det fra virksomheden.
Også bruttofortjenesten er øget og går fra 110.887 mio. svenske kroner til 122.453 mio. svenske kroner. Samlet er koncernens resultat efter skat øget fra 12.652 mio. svenske kroner til 13.443 mio. svenske kroner.
”Set i lyset af den igangværende transformation af retail har vi foretaget afgørende og nødvendige investeringer gennem adskillige år for at sikre H&M Groups position og langsigtede udvikling,” udtaler adm. direktør for H&M Group Karl-Johan Persson og fortsætter:
”Vi har blandt andet investeret i digitalisering, en mere effektiv supply chain, herunder nye logistikcentre og logistisksystemer, og i tech-infrastruktur, avanceret analyse og kunstig intelligens. Vi ser nu flere positive virkninger af initiativerne, der giver ressourcer og støtte for vores fortsatte transformationsarbejde.”
I 2020 planlægger H&M blandt andet at åbne 200 nye butikker og lukke 175 butikker. De fleste åbninger vil blive i Sydamerika, Rusland, Østeuropa og Asien – med undtagelse af i Kina. Butikslukningerne vil hovedsageligt ske i Europa, USA og Kina, lyder det fra den adm. direktør.
”Vores største prioritet er at sikre det bedste kundetilbud for alle vores brands, og vi vil fremadrettet fortsætte med at investere for at kunne tilbyde den bedste kombination af mode, kvalitet, pris og bæredygtighed,” lyder det blandt andet fra Karl-Johan Persson, det fortsætter:
”Præstationen over de sidste år viser, at vi tager skridt i den rigtige retning. I kombination med vores langsigtede investeringer og vores ambitiøse bæredygtighedsagenda er vi derfor optimistiske for fremtiden. Vi tror på, at mulighederne vil udvikle sig positivt i mange år fremad.”
Læs Karl-Johan Perssons fulde udtalelse om det netop offentliggjorte årsregnskab her.
Ny bestyrelsesformand og adm. direktør
Samme dag som offentliggørelsen af H&M’s seneste årsrapport har virksomheden meldt ud, at den skifter adm. direktør.
Siddende adm. direktør, Karl-Johan Persson, der har stået i spidsen for virksomheden i mere end ti år, fratræder sin stilling efter at være blevet indstillet som bestyrelsesformand for H&M Group og dermed står til at afløse bestyrelsesformanden gennem 20 år, Stefan Persson. Skiftet sker efter Stefan Perssons ønske, lyder det i en pressemeddelelse.
”Det er en naturlig forandring, at jeg efter 20 år som bestyrelsesformand overlader posten til Karl-Johan, som har været adm. direktør i mere end 10 år. Jeg vil fortsætte som en dedikeret ejer, men fra i dag er jeg det fra en anden position,” udtaler Stefan Persson.
Som følge heraf har Karl-Johan Persson valgt at fratræde stillingen som adm. direktør, der nu overtages af virksomhedens Chief Operating Officer gennem mere end et år, Helena Helmersson.
”Jeg har det godt med at overlade direktørposten til Helena, som er en erfaren og god leder, der varetager vores værdier. Helena vil fortsætte med at arbejde på den plan, vi har lagt for 2020 og fremover,” udtaler Karl-Johan Persson og fortsætter:
”Jeg er meget stolt af det glimrende arbejde, som vores kollegaer har gjort gennem årene og det, at vi sammen har lagt fundamentet for en lys fremtid. Jeg er meget glad for, at Stefan har bedt mig aktivt at engagere mig i ejerskabet over familiens private selskab Ramsbury Invest, og at han foreslår, at jeg tager over som bestyrelsesformand for H&M. Forudsat at AGM godkender forslaget, vil jeg være glad for at tiltræde som bestyrelsesformand.”
Den nye adm. direktør, Helena Helmersson, har været ansat i H&M Group siden 1997.
”Jeg stiller mig meget tilskyndet og ydmyg overfor opgaven. Jeg ser frem til at lede planen fremover sammen med mine kollegaer med et fokus på kunden for at fortsætte styrkelsen af vores finansielle udvikling på kort og lang sigt. Der er stort potentiale i at udvide med eksisterende og nye brands med nye partnerskaber og at fortsætte udviklingen mod en bæredygtig modenindustri,” udtaler den nye adm. direktør.