Der er power og eventyrlyst gemt i ægteparret bag det danske smykkebrand, som for nyelig har flyttet både arbejde og det private fra Nørrebro til Paris. TØJ har interviewet den ene stifter om det nye regnskab, vækst og nye satsninger.

Smykkevirksomheden Lulu Copenhagen blev etableret på Nørrebro i København i 2014 af ægteparret Anja og Rasmus Gottliebsen ud fra en fælles passion for kunst og design. I dag forhandles mærket både i stormagasiner, modebutikker, museumshops og high end-boutiques primært på det europæiske marked.

I det nye regnskab, som er gældende for perioden den 1. januar 2022 til den 31. december 2022., præsenterer smykkevirksomheden et årsresultat på 820.258 kroner. Det er en vækst på 122 procent sammenlignet med sidste års regnskab, hvor årsresultatet landede på 369.929 kroner. Bruttofortjenesten vokser og ender i det nye regnskab på 2,62 mio. kroner. Egenkapitalen lander i det nye regnskab på 1,55 mio. kroner, hvilket er en stigning i forhold til sidste års regnskab, hvor egenkapitalen lå på 853.842 kroner.

“Vi er tilfredse med en stigning i omsætningen på knap 20 procent. Vi havde kalkuleret med en stigning på 30 procent, men retail har været virkelig hårdt ramt. Vores forhandlere har stået med affolkede butikker, så stemningen har i perioder været nedslående derude. Jeg tror, vi ”møffede” os positivt igennem, da vi foretog et ugentligt regnskabstjek og justerede løbende – og så er forsigtighedsprincippet altid en rettesnor hos os, hvis der er tvivl. Når vi tager vigtige beslutninger, er det altid med et ”vi-SKAL-være-her-til-næste-år” for øje. Forsigtighed lyder kedeligt og uden power i den verden, vi opererer i. Men fra vores synspunkt er det et spørgsmål om at ære og passe på det, vi har opbygget. Det handler også om at passe på de partnere og forhandlere, der står i krydsilden for Lulu og er afhængige af solide virksomheder,” siger Anja Gottliebsen, indehaver og medstifter, i et interview med TØJ.

Ny bopæl, nye markeder
Ægteparret bag Lulu startede året ud med et eventyr, som rakte udover virksomheden og ind i privaten. De valgte at flytte Lulu til Paris og arbejde derfra gennem hele første sæson. Deres børn blev indskrevet på en international skole:

“Vi er gået all in på et nyt marked. De udgifter, der var forbundet med vores expat-periode, og i det hele taget frugten af vores store sats og arbejde, havde vi først forventet at mærke i tredje kvartal. Allerede under den parisiske modeuge i januar havde udgiften allerede lønnet sig. Vi nåede break even på dag 21. Derfra kom skuldrene på plads og masser af spændende samarbejder foldede sig ud og har siden taget form. Fokusområdet er fortsat at styrke vores forhandlerled gennem god service, stærke NOOS-produkter og nærvær. Vi vil gøre en indsats på det italienske og franske marked, hvor vi netop har skrevet kontrakter med salgsagenter og diverse partnere, herunder deltagelse ved juleudstillingen ved den ikoniske og legendariske forhandler i Paris Le Bon Marché,” fortæller Anja Gottliebsen.

Gearet til vækst
Generelt har de oplevet markedet forsigtigt, men opadgående gennem den sidste tids forskellige kriser, uddyber Anja Gottliebsen:

“Da vi overvejende arbejder med NOOS-struktur, har vi altid fokus på at have vores top 50-bestsellere på lager. Oplevelsen er, at vores forhandlere gør mere brug af denne service i øjeblikket end førhen. Det er en tryghed for dem, at de har mulighed for at bestille varer hjem løbende, således at ingen er tvunget til at forkøbe sig og have for meget på lager. De fleste af vores forhandlere bestiller varer hjem cirka 2 gange om måneden. Det har taget tid at opbygge den kraft i lager og dermed likviditet, men i et forsigtigt marked er et velassorteret lager vores superkraft. Til dato ligger vi 61 procent over samme periode sidste år. Det er lidt vildt, når vi sidder og smager på tallet, men det bliver i hvert fald ikke os, der kommer til at trykke på bremsen! For hele vores set up er gearet til en vækst af denne kaliber.”

Kina er siden februar blevet en spiller, som smykkevirksomheden også retter opmærksomheden mod. High-end forhandlere er kommet på listen, og flere distributører har taget kontakt til Lulu. Og så har det asiatiske marked har også fået øje på Lulu. Eventyret er i fuld gang for smykkebrandet.

Lær virksomheden bedre at kende her.

Nøgletal for LULU Copenhagen ApS

  2022 2021 2020
Omsætning---
Bruttofortjeneste2.621.433 DKK1.827.126 DKK673.160 DKK
Resultat før skat1.056.516 DKK478.094 DKK602.191 DKK
Årets resultat820.258 DKK369.929 DKK469.008 DKK
Balance3.538.429 DKK2.089.224 DKK1.504.242 DKK
Egenkapital1.559.700 DKK853.842 DKK596.914 DKK

Foto: Lulu Copenhagen