H&M Danmark: Omsætning falder med 39 procent i 2. kvartal

”På trods af mere end 50 år på det danske marked, har vi aldrig oplevet en lignende situation.” Sådan lyder det fra H&M Group Danmark, der som følge af Covid-19 og den midlertidige nedlukning af Danmark oplever et stort fald i omsætningen.

I sidste uge fremlagde den svenske modegigant H&M sit regnskab for andet kvartal af 2019/20-regnskabet, der løber i perioden fra den 1. marts til den 31. maj 2020. H&M mistede i perioden halvdelen af sin omsætning og landede dermed en omsætning på 28,7 mia. svenske kroner mod 57,5 mia. svenske kroner i samme periode sidste år.

Nu kan H&M Group Danmark fremlægge en tilbagegang på 39 procent i omsætningen for samme periode. Det oplyser H&M Group Danmark i en pressemeddelelse.

”Som alle er bekendt med har Covid-19 påvirket hele samfundet. Den har påvirket os som virksomhed, som team og hver især som individ. På trods af mere end 50 år på det danske marked, har vi i H&M Group Danmark aldrig oplevet en lignende situation. Når vi ser tilbage på kvartalet kan vi se, at vi har navigeret godt i kaos, hvilket har fået os alle til at tænke nyt og kreativt i enhver henseende,” udtaler Christel Friis-Mikkelsen, Country Manager i H&M Danmark, i pressemeddelelsen.

H&M Group Danmark havde ellers en lovende start på året med en positiv salgsudvikling på 2 procent i både fysiske butikker og online. Covid-19 har nu resulteret i en nedgang på 21 procent i omsætning samlet for første halvår. Christel Friis-Mikkelsen ser dog positivt på H&Ms fremtid i Danmark.

”H&M Group Danmark har klaret sig godt igennem krisen og tager markedsandele, da vi klarer os bedre end markedet generelt,” fortæller hun.

Det store fald i omsætningen skal ses i lyset af, at H&M Group Danmark den 18. marts besluttede at lukke samtlige butikker midlertidigt i fem uger.

”Nedlukningen af butikkerne førte til et umiddelbart og mærkbart tab, hvor vi har måttet træffe vanskelige beslutninger og implementere effektfulde tiltag på tværs af hele virksomheden. Vi har gennemgået alle omkostninger i virksomheden, og vi har været nødt til at handle i nuet og implementere kortsigtede løsninger for at sikre en langsigtet forretningsstrategi, hvor vi kan fortsætte vores vækst og gøre en forskel,” udtaler Christel Friis-Mikkelsen.

 

Foto: H&M