Det går bedre med salget, og overskuddet vendte tilbage i tredje kvartal. Men koncernen har alligevel besluttet at lukke 250 butikker næste år. 

H&M tog hul på regnskabsåret 2019/20 med stor succes. Fra december 2019 til februar 2020 oplevede koncernen en stigning i nettoomsætningen på 8 procent sammenlignet med samme periode året inden. Det satte Covid-19 dog en brat stopper for, allerede da virusudbruddet begyndte at eskalere i Kina, hvor hundredvis af butikker blev lukket ned.

Butikslukningerne fortsatte langt ind i andet kvartal, hvor H&M Group mistede 50 procent af sin omsætning i forhold til samme periode sidste år. Stimen fortsatte ind i tredje kvartal, hvor omsætningen var faldet med 30 procent fra den 1. til den 13. juni 2020.

Nu er de endelige tal for tredje kvartal blevet offentliggjort. Her fremgår det, at det samlede salg fortsat er faldende – i alt 16 procent faldt nettosalget i tredje kvartal, skriver H&M i en pressemeddelelse.

Koncernens resultat efter skat landede i tredje kvartal på 1,8 mia. svenske kroner. Likviditeten er fortsat god. Den 31. august 2020 udgjorde de likvide beholdninger 12,1 mia. svenske kroner.

“H&M Group har taget hurtige og afgørende beslutninger for at kontrollere Covid-19-situationen. Krisearbejdet har været i alle dele af virksomheden, herunder både indkøb, investeringer, husleje, bemanding og finansiering. Kombineret med en streng omkostningskontrol har dette ført til en hurtig resultatgenopretning,” lyder det fra H&M Group i pressemeddelelsen.

Koncernens CEO, Helena Helmersson, supplerer:

“Vores teams rundt om i verden har gjort et fantastisk stykke arbejde. Selv om udfordringerne langt fra er forbi, er det vores vurdering, at det værste ligger bag os, og vi står nu godt rustet til at komme stærkere ud af krisen.”

Der er fortsat 166 butikker lukket, hvilket svarer til 3 procent af det samlede antal butikker. Et stort antal af de genåbnede butikker har stadig begrænsede åbningstider.

 

Covid-19 fremskynder transformation

Covid-19 har været med til at forårsage en lynhurtig ændring i kundeadfærden. Derfor øger H&M Group også tempoet i sit transformationsarbejde med digitale investeringer og en optimering af butiksporteføljen.

“Flere og flere kunder er under krisen begyndt at handle online, og det viser, at de ønsker en bekvem og inspirerende oplevelse, hvor fysiske butikker og online interagerer og styrker hinanden. De betydelige investeringer, der er foretaget i de senere år, har været meget vigtige for vores opsving i salget, og vi fremskynder nu vores transformationsarbejde yderligere for at imødekomme kundernes forventninger,” lyder det fra Helena Helmersson.

Omkring en fjerdedel af koncernens butikker har ret til at genforhandle eller opsige deres lejeperiode hvert år. Derfor har koncernen også planlagt, at i alt 250 butikker vil lukke i løbet af 2021.

Foto: H&M