Den svenske gigant blev hårdt ramt i foråret under nedlukningen, men fortsætter væksten fra tredje kvartal ind i fjerde kvartal.
H&M tog hul på regnskabsåret 2019/20 – den 1. december 2019 til den 31. november 2020 – med stor succes. Men da Covid-19 ramte i Kina i begyndelsen af året klappede væksten sammen med de første hundredvis af lukkede butikker.
Butikslukningerne fortsætte i resten af verden i løbet af andet kvartal, hvor koncernen mistede 50 procent af sin omsætning. Koncernen så en stærk genopretning i tredje kvartal, som fortsatte ind i fjerde kvartal, men i løbet af kvartalet begyndte væksten at falde igen på baggrund af virussets bølge to.
Tallene for fjerde kvartal – fra den 1. september til den 30. november 2020 – er netop blevet offentliggjort, og her er nettosalget faldet med 10 procent i forhold til samme periode sidste år, så det lander på 52,5 mia. svenske kroner i fjerde kvartal.
Forventningen for det samlede salg i året 2019/20 ligger lige nu på 187 mia. kroner.
Den fulde årsrapport forventes offentliggjort i slutningen af januar 2021.
Foto: H&M London