Som følge af Covid-19 og omfattende butikslukninger er virksomhedens omsætning faldet med 50 procent fra 1. marts til 31. maj.

Den svenske modegigant H&M har mistet halvdelen af omsætningen for andet kvartal af 2019/20-regnskabet, der løber fra perioden den 1. marts til den 31. maj 2020. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

I perioden landede virksomheden en omsætning på 28,7 mia. svenske kroner mod 57,5 mia. svenske kroner i samme periode sidste år.

Det store omsætningsfald skal ses i lyset af coronaudbruddet, hvor H&M har haft omkring 80 procent af alle 5.058 butikker på verdensplan lukket, indtil de igen begyndte at åbne op gradvist fra slutningen af april. På nuværende tidspunkt er omkring 900 butikker stadigvæk lukket, hvilket svarer til 18 procent af det samlede antal butikker.

Stimen fra andet kvartal fortsætter ind i begyndelsen af tredje kvartal, hvor virksomheden fra den 1. til den 13. juni har en omsætning, der er 30 procent lavere end samme periode sidste år.

 

Onlinesalg går frem

Mens omsætningen fra butikkerne har været massivt dalene, er onlinesalget derimod gået frem. Helt nøjagtigt har H&M øget sit onlinesalg med 36 procent i perioden fra den 1. marts til den 31. maj 2020.

H&M har onlinesalg på 48 ud af virksomhedens 51 markeder rundt om i verden.

Foto: H&M