I et år præget af inflation og forsyningskrise blev modebrandet også ramt af interne udfordringer. Trods det ser modevirksomheden optimistisk på 2023, hvor en ny strategi, en ny investering og en gennemarbejdet kollektion indfrier nye målsætninger.

Mens 2021 var en vild vækstrejse, hvor omsætningen blev tredoblet hos Basic Apparel, blev 2022 et noget anderledes år. Ikke kun med eksterne påvirkninger som inflation, forsyningskrise og stigende priser, men også internt i virksomheden. Nu ser den danske modevirksomhed dog frem mod et 2023, der tegner rigtig godt.

Camilla Balle, grundlægger og ejer af Basic Apparel, kom tilbage fra barsel i maj 2022. Her blev hun mødt med både interne og eksterne udfordringer i den virksomhed, hun forlod året forinden.

“Jeg synes, vi har været sindssygt seje. Selvom udfordringerne har været til at tage og føle på, har vi vist en utrolig vedholdenhed og formået at kigge på vores forrentning hele vejen rundt. Vi har realiseret et stort varelager, som i den grad har spillet ind på årets resultat. Men vores hårde arbejde og evne til at løse udfordringer gør, at jeg er meget håbefuld for 2023, som tegner rigtig godt,” siger Camilla Balle.

Året viser et underskud på 5,16 mio. kroner, hvor faktorer som dækningsbidrag til et stort varelager spiller ind. Desuden var Basic Apparel, ligesom alle andre virksomheder, ramt af udfordringer som stigende priser, konkurser i forhandlernetværket, øgede priser på fragt og emballage samt rentestigninger. Derudover er der i løbet af året lagt store investeringer i markedsføring, og særligt fokus på udvikling af en ny kundedatabase har vejet tungt. Egenkapitalen udgør 3,28 mio. kroner mod 4,14 mio. kroner året tidligere.

Ny strategi og investering i virksomheden
På seks måneder har Basic Apparel fået eksekveret en ny strategi og sikret, at der er økonomisk stabilitet og et fuldt hold af ansatte. Med Camilla Balle i spidsen har modevirksomheden desuden formået at halvere deres omkostninger. Det er blandt andet gjort gennem en god dialog med leverandørerne, der er med på rejsen.

“Vi har gået meget op i at involvere vores medarbejdere i den nye strategi – og det har båret frugt. Vi er et utroligt stærkt team, hvor alle kender vejen frem. Vi navigerer gennem udfordringerne i fællesskab og med fuld transparens, og det sikrer, at vi holder os på den smalle sti,” siger Camilla Balle.

Da krisen var på sit højeste i midten af 2022, landede Basic Apparel en investering fra Lind & Risør på fem millioner kroner.

“Der er ingen tvivl om, at 2022 har været udfordrende på mange planer. Men vi fik arbejdet med alle aspekter af virksomheden sidste år og kigger nu frem mod et 2023, hvor en ny, gennemarbejdet kollektion ser dagens lys ved Københavns modeuge. Vores setup er på plads og teamet er i top, så jeg tror på, at vi kan nå vores målsætninger,” slutter Camilla Balle.

Foto: Basic Apparel