Omfattende restriktioner og over 1.000 lukkede butikker får omsætningen i H&M til at falde med over 20 procent i første kvartal.
Det er ikke mere end halvanden måned siden, at H&M offentliggjorde regnskabstallene for 2019/20-regnskabet. Nedlukningen i 2020 kostede dyrt for H&M, der endte med at miste i alt 20 procent af omsætningen, da regnskabsåret var afsluttet.
Den kedelige tendens fortsætter ind i første kvartal af 2021, der går fra den 1. december 2020 til den 29. februar 2021. Her er omsætningen faldet 21 procent – primært grundet restriktioner, som midlertidigt tvangslukker H&M’s fysiske butikker rundt om i verden. Det oplyser H&M i en pressemeddelelse.
“Salgsudviklingen blev markant påvirket af Covid-19-situationen med omfattende restriktioner og over 1.800 midlertidigt lukkede butikker. Siden begyndelsen af februar har en række markeder gradvist tilladt butikkerne at genåbne, og ved udgangen af kvartalet var omkring 1.300 butikker fortsat midlertidigt lukket,” skriver H&M, der i samme ombæring oplyser, at onlinesalget fortsætter med at vækste.
I begyndelsen af marts er Tyskland, H&M Groups største marked, og en lang række andre lande begyndt at lade flere butikker genåbne, og pr. 13. marts var tallet af midlertidigt lukkede butikker faldet til 900. Genåbningen er med til at sætte gang i salget i de fysiske forretninger igen, der fra 1. til den 13. marts er steget med 10 procent i forhold til samme periode sidste år.
Den fulde version af rapporten for første kvartal offentliggøres den 31. marts 2021.
Foto: H&M