Med over en fordobling af væksten i seneste regnskab nyder IX Studios-ejer Louise Mygind Andersen godt af sin deltagelse i tv-programmet Løvens Hule sidste år. I årsregnskabet for 2020/21, som netop er offentliggjort, runder omsætningen hos det danske smykkebrand, der tidligere hed Frederik IX Studios, fem millioner kroner.

Selv om store dele af det skæve regnskabsår 2020/21 har været påvirket af nedlukninger hos de danske og norske forhandlere, kan det danske smykkebrand IX Studios alligevel præsentere fremgang.

Ifølge virksomhedens nyeste årsregnskab drev især deltagelsen i Løvens Hule i 2. halvdel af regnskabsåret omsætningen i vejret med en stigning på mellem 500 og 700 procent i månederne efter deltagelsen i tv-programmet.

”Vi har haft en rigtig pæn vækst i hele perioden, men det er tydeligt, at den synlighed og opmærksomhed, som Løvens Hule gav sidste år, slår klart igennem i regnskabet. Men jeg hæfter mig særligt ved, at den stigning i omsætningen, vi så umiddelbart efter programmet i januar 2021, har vist sig at bide sig fast på et stabilt, højt niveau helt frem til i dag,” siger Louise Mygind Andersen, stifter og direktør i IX Studios, i en pressemeddelelse.

Den fire år gamle virksomhed, der laver personlige smykker i guld og sølv til både mænd og kvinder, ser dermed frem mod stærk vækst også i det nye regnskabsår.

”Selv i en periode, hvor corona virkelig har været en stor udfordring for os, har vi udbygget vores forhandlernet fra cirka 20 til i dag 65 i Danmark, og væksten fortsætter ufortrødent ind i dette regnskabsår. Jeg forventer stadig, at vi får sat yderligere fart på vores internationale ekspansion i først Sverige og Norge, og at fremgangen hos både forhandlere og vores direkte onlinesalg fortsætter. Jeg forventer, at vi fordobler og runder en omsætning på 10 millioner kroner i indeværende regnskabsår,” fortæller Louise Mygind Andersen.

 

Løvens Hule deltagelse trækker forhandlere til

Virksomhedens forretningsmodel kombinerer direkte onlinesalg med et forhandlernet, der i dag består af 72 butikker i Danmark og Norge.

”Drevet af en lokal efterspørgsel efter vores produkter, har vi haft en markant vækst i antallet af forhandlere. Mange af forhandlerne kontakter os selv for at få en aftale, fordi deres kunder ude lokalt efterspørger vores produkter,” forklarer Louise Mygind Andersen.

Efter deltagelsen i programmet blev der sat spørgsmålstegn ved, om stifteren havde lov at bruge den afdøde konges navn, og Forbrugerombudsmanden udtalte, at det var i strid med markedsføringsloven. For at fokusere al energi på den voksende forretning, besluttede hun derfor i efteråret at ændre navnet på sit smykkebrand fra Frederik IX Studios til IX Studios.

”Vi er netop blevet klar med hele vores rebranding i forbindelse med navneskiftet og set i lyset af vores internationale satsning, så tror jeg faktisk, at det er en fordel, at vi nu har et mere enkelt navn som IX Studios,” siger hun.

Louise Mygind Andersen forudser, alt efter udviklingen af coronapandemien, at antallet af forhandlere på nye markeder kan gå lidt langsommere frem end forventet. Men i lyset af den fortsatte vækst er året 2022 indledt med fokus på også at rekruttere nye medarbejdere til teamet.

20/21-regnskabet i IX Studios fremviser også en seksdobling af bruttofortjenesten til 1,67 millioner og et resultat efter skat på 378.000 kroner for året. Egenkapitalen er i perioden vokset fra 107.000 til 845.000 kroner.

 

Foto: Louise Mygind Andersen