Mascot med milliardomsætning for første gang

Der er fuld fart på Mascot International, der i årsregnskabet for 2019 runder en milliard i omsætning. Den stormende fremgang giver pladsmangel, og virksomheden står nu klar med en kæmpe udvidelse af domicilet i Pårup.

Mascot International A/S, der producerer og sælger erhvervsbeklædning og sikkerhedsfodtøj, kunne sidste år indberette et årsregnskab i massiv vækst.

I årsregnskabet for 2019 formår Mascot International endnu engang at levere rekordhøje regnskabstal, hvor omsætningen for første gang rammer en milliard kroner. Det oplyser Herning Folkeblad.

Omsætningen stiger således fra 977 mio. kroner i 2018 til 1,09 mia. kroner i 2019.

”Væksten i omsætningen på 11,4 procent er ganske udmærket. Resultatet er vokset 7,7 procent, og når overskuddet ikke vokser helt lige så hurtigt som omsætningen, er forklaringen, at vi har investeret hårdt. Vi tænker hele tiden fremad,” fortæller den adm. direktør i Mascot International, Michael Grosbøl, til Herning Folkeblad.

Mascot Internationals egenkapital stormer også frem med over 100 mio. kroner sammenlignet med sidste år. Egenkapitalen for 2019 ender dermed på 825 mio. kroner, og koncernen står derfor med en soliditetsgrad på 66,5 procent.

I slutningen af 2019 rundede virksomheden ligeledes hele 3000 ansatte.

 

Udvider domicilet i Pårup

2019 var et år med store investeringer. I Fjernøsten blev fabrikken i Laos udvidet, hvor målet var et produktionsareal på hele 35.000 kvadratmeter – og næste mål er at nå på til 50.000.

Det er dog ikke kun i udlandet, at Mascot International mangler plads. Også ved domicilet på Silkeborgvej i Pårup vælger virksomheden nu at udvide de nuværende 35.000 kvadratmeter med yderligere 15.000.

”Det er for småt, som det er nu. Vi har i dag to eksterne lagre i henholdsvis Engesvang og Ikast. Det gør, at vores logistik bliver lidt tungere,” fortæller Michael Grosbøl, der oplyser, at der er tale om en investering i omegnen af 250 mio. kroner.

 

Coronakrisen sætter projektet på pause

Mascot International var allerede klar til at trykke på startknappen i starten af marts, men projektet er nu sat på standby efter nedlukningen af samfundet.

”Lige nu er vi afventende i forhold til, hvornår vi ser, at tingene begynder at vende. Der er to scenarier. Det ene er, at der kommer gang i hjulene igen, og så skal vi i gang hurtigst muligt, fordi vi har for lidt plads. I det tilfælde vil jeg tro, at vi kommer i gang med udvidelsen i begyndelsen af januar næste år, siger Michael Grosbøl og fortsætter:

”Det andet scenarium er, at regeringen gennemfører et forslag, som har været på tale forskellige steder, om at give ekstraordinære skattemæssige afskrivninger på investeringer. Så kan vi muligvis komme hurtigere i gang.”

 

Ramt på eksporten

Mascot International havde oprindeligt forventninger om yderligere vækst for 2020. Men coronakrisen har nu skabt massiv usikkerhed.

”Vi forventer at nå en omsætning på en milliard kroner plus-minus fem procent. Og som det er lige nu, følger vi det budget – ja, vi ligger faktisk en lille smule foran. I forhold til indtjeningen i 2020 har vi har sat et ret stort spænd på og forventer, at det bliver et overskud på 100-170 millioner kroner. Det store spænd skyldes den usikkerhed, der er, forklarer Michael Grosbøl og tilføjer, at virksomheden i høj grad er afhængig af eksporten:

”I Danmark derimod har vi ikke været ramt særligt hårdt af krisen, men langt hovedparten af vores omsætning ligger på eksporten, så vi er selvfølgelig afhængige af, hvordan vores markeder i udlandet kommer igennem krisen. I særdeleshed Tyskland og Holland, som er et par af vores væsentligste eksportmarkeder,” forklarer Michael Grosbøl.

 

Foto: Mascot International