Modeportalen har haft massiv medvind i første halvår af 2020. Alene i andet kvartal er omsætningen steget med 42 procent.
Den danske modeportal Miinto har netop offentliggjort halvårsregnskabet for 2020 i en pressemeddelelse.
Onlineplatformen kommer ud med en salgsvækst på over 100 mio. kroner sammenlignet med året før, og i andet kvartal alene steg omsætningen med 42 procent.
Der kan noteres fremgang for partnerbutikkerne i alle syv lande, som portalen i dag dækker. Sverige er det land, der topper, med 89 procents vækst foran Danmark med 63 procent og Benelux med 47 procent.
CEO hos Miinto, Konrad Kierklo, er positivt overrasket over, hvor stærk fremgangen var i andet kvartal af 2020. Specielt butikkerne med modevarer i den mere eksklusive ende af skalaen har oplevet positiv vækst.
“Vi ser stigende salg over hele linjen. Men med en vækst i salget på 168 procent i andet kvartal er det butikker med luksusvarer på hylderne, der uden sammenligning har genereret den største stigning,” udtaler han i pressemeddelelsen.
Den øgede omsætning af luksusvarer afspejler sig i, at den gennemsnitlige ordreværdi gennem Miinto er vokset på alle markeder. Den største stigning i andet kvartal er på det svenske marked, hvor den gennemsnitlige ordreværdi steg med hele 53 procent og nu er på næsten 2.000 danske kroner. Det tegner et klart billede af, at det er et helt nyt segment af kunder, som Miinto nu tiltrækker, skriver de i pressemeddelelsen.
“For et år siden øgede vi vores fokus på premium-segmentet. Det er det, vi slår igennem med nu. Tallene taler deres tydelige sprog – efterspørgslen på tøj og accessories i den øvre ende er derude, hvis man har de rigtige varer og er gearet til at udvide sit salg til nye markeder. Vi fortsætter naturligvis arbejdet med at gøre os endnu mere attraktive for langt flere butikspartnere i premium-segmentet,” uddyber Konrad Kierklo.
Danske butikkers salg udenfor Danmark er steget
Størstedelen af onlineportalens omsætning ligger udenfor Danmarks grænser. Det betyder derfor, at stadig flere af de største butiksparntere på Miintos digitale butikskoncept henter en væsentlig del af omsætningen på tværs af Miintos syv markeder.
”Det særlige ved Miinto-platformen er, at forbrugerne handler med de enkelte butikker. Det giver en række lokale fordele. Men mange af vores butikspartnere vil også gerne udvide deres tilstedeværelse på nye markeder via platformen, og det ser vi nu for alvor tager fart. Alene i andet kvartal steg vores danske butikspartneres salg på udenlandske markeder med 281 procent,” fortæller Konrad Kierklo.
De danske butikker, der er en del af Miinto, genererede i andet kvartal over 40 procent af alt deres salg udenfor Danmark, hvoraf 21 procent kom fra Holland og 15 procent fra Sverige. Sidste år var det under 20 procent af de danske butikspartneres salg, som skete udenfor Danmarks grænser.
Med regnskabet for første halvår af 2020 opjusterer Miinto forventningerne til det fulde årsregnskab til 40-50 procents fremgang. I sidste regnskabsperiode solgte Miino modevarer for næsten 700 mio. kroner.
Foto: Miinto