Ledelsen hos Minus A/S kan præsentere sit nyeste regnskab for 2017 med stor tilfredshed, til trods for et lettere hektisk år med opkøb af Herning-virksomheden Friendtex A/S og lanceringen af brandet White and more.
I det nye regnskab for 2017 har Minus A/S vækstet med 40 procent på toplinjen med en bruttofortjeneste på 6,2 mio. kroner sammenlignet med 3,7 mio. kroner i forrige regnskabsperiode.
Selskabet kan yderligere præsentere et driftsresultat på 1,8 mio. kroner i 2017 mod 721 t. kroner i 2016 samt et resultat før skat, der ender på 1,7 mio. kroner i 2017 mod 490 t. kroner i forrige regnskabsperiode.
Således ender Minus A/S med et årsresultat på 1,4 mio. kroner i nyeste regnskab, hvilket er en markant stigning i forhold til 376 t. kroner i 2016-regnskabet.
”Noget af det, vi glæder os mest over, er det faktum, at vi har formået ikke at miste fokus på Minus i et år, der har budt på hektisk aktivitet med implementeringen af nye brands i huset. Vi har fortsat den vækststrategi, som vi søsatte tilbage i 2016 og som nu for alvor giver pote, specielt på vores hjemmemarked,” siger indehaver Irena Riberholt Jørgensen i en pressemeddelelse.
Nu har Minus A/S øje for fremtiden, hvor virksomheden for alvor kan høste fordelene af stordrift.
”Vi har naturligvis måttet acceptere en del dobbeltomkostninger i forbindelse med vores opkøb. Den synergi og de stordriftsfordele, vi planlægger at drage nytte af, kan vi først rigtig mærke her i 2018. Det har krævet en del investeringer, specielt i forhold til vores lagerbygninger og kontorarealer, pludselig at fordoble antallet af medarbejdere i løbet af 2. halvår af 2017. Men vi er allerede nu i gang med en mere strategisk tilgang til hele indkøbsdelen, som vil give os betydelige fordele. Fordele som vil komme vores kunder til gode fremover, både i frohold til priser og hastighed,” kommenterer indehaver Chalotte Kjær Bruun.
Friendtex: Forventningerne var højere
I foråret 2017 blev Friendtex A/S opkøbt af Minus A/S, som overtog virksomheden den 1. juli 2017. Det nyeste regnskab fra Friendtex tager derfor udelukkende afsæt i 2. halvår af 2017.
Selskabets bruttofortjeneste lander på 2,4 mio. kroner, og resultatet før skat udgjorde 548 t. kroner.
”Forventningerne var i udgangspunktet højere, men vi har været nødsaget til at foretage nogle meget omfattende investeringer i en ny og fremtidssikret it-platform allerede fra start, da vi ikke har formået at tilpasse virksomheden til det eksisterende system på Minus. Home shopping-konceptet stiller store krav til it-systemet, så det har krævet, at vi fik skræddersyet et system, der kan imødekomme alle de komplekse arbejdsgange,” det skriver ledelsen i Friendtex i en pressemeddelelse.
Læs også: Friendtex er blevet solgt
Virksomheden har løbende investeret i at styrke de underliggende brands, Friendtex og Once, både med henblik på brand-dna, men også kollektionerne.
”Efter en yderst vellykket og smertefri implementering af Friendtex i huset hos os, har vi brugt de forgangne måneder til at støbe fundamentet for de næste mange års vækst. Vi har styrket konceptet og øget antallet af dedikerede forhandlere over hele Europa med 20 procent siden overtagelsen, så vi glæder os til at se, hvad 2018 vil bringe,” afslutter man hos Friendtex-ledelsen.
Ledelsen anser årets resultat for Friendtex som værende fornuftigt.