Vanskeligheder på de nordiske eksportmarkeder har haft en betydning for årsresultatet hos en dansk tøjkoncern. Trods det leverer virksomheden for femte år i træk et positivt millionresultat og føler sig godt rustet til at håndtere coronavirussets udfordringer.
Den Ikastbaserede modekoncern Claire Group A/S kunne i 2018 levere et regnskab med vækst over hele linjen på trods af opstart af nye butikker. Nu har virksomheden fremlagt årsregnskabet gældende fra den 1. januar til den 31. december 2019, der i lighed med regnskabet for de seneste fire år består af et positivt millionresultat. Dog bærer resultatet også præg af udfordringer på virksomhedens to nordiske eksportmarkeder. Det fortæller modekoncernen i en pressemeddelelse.
Claire Group lander en bruttofortjeneste på 74,2 mio. kroner i 2019. Det er en stigning på knap en mio. kroner fra 2018, hvor den lå på 73,3 mio. kroner.
Både drifts- og årsresultat har dog oplevet et mindre fald. Driftsresultatet ender på 5,6 mio. kroner i 2019 mod 6,8 mio. kroner i 2018.
Ifølge virksomhedens adm. direktør, Anders Hust, skal resultatet ses i lyset af, at modekoncernen i regnskabsåret har haft en særdeles svag norsk og svensk krone i forhold til tidligere, hvilket vanskeliggjorde forretningen på deres to nordiske eksportmarkeder.
”Norge er Claire Groups største eksportmarked, så valutaudviklingen har haft negativ indvirkning på resultatet. Samtidig havde vi en stigende US dollar, som er den valuta, vi afregner produktionen i. Trods udfordringerne har vi formået at lande et fint årsresultat for 2019,” konstaterer Anders Hust, der står i spidsen for Claire Group sammen med sønnen Nikolaj Hust, i pressemeddelelsen.
Gode relationer kommer modekoncernen til gode under Covid-19
Ambitionerne for indeværende regnskabsår dæmpes på baggrund af Covid-19, hvor Claire Group ser ind i det, koncernen kalder ”et enormt udfordrende 2020”. Dog kommer mange års investering i CSR og ansvarlighed i værdikæden nu koncernen til gode.
”Vi har i mange år investeret i og satset på CSR, og den ansvarlighed, vi udviser i hele værdikæden, kommer os til gode nu. Både leverandører og kunder er loyale, og den stærke tilknytning til vores samarbejdspartnere nyder vi godt af i vanskelige tider,” fortæller Nikolaj Hust med henvisning til både regnskabet for 2019 og indeværende regnskabsår og tilføjer, at Covid-19 har medført udfordringer, som virksomheden endnu ikke har mødt i sin 45 år lange levetid.
De gode relationer samt en garanti fra bankerne om ekstra likviditetsberedskab skaber dog et solidt fundament, som giver Claire Group troen på, at de er i stand til at løse udfordringerne for 2020 og forhåbentligt genfinde en stærk modebranche i 2021.
Claire Group designer og udvikler tøj til kvinder og børn, der sælges til eksterne detailhandlere og i egne butikker. Produkterne, som Claire Group selv forestår salget af, afsættes primært i Europa, hvor Skandinavien, Tyskland, Østrig og Schweiz aftager den største andel.
Claire Group ejer børnetøjsbrandet Hust & Claire og modebrandet Claire Women.
Efter offentliggørelsen af det nye regnskab rykker Claire Group A/S fra nummer 72 til nummer 87 på TØJs samlede top 150-liste over den danske modebranche.
Nøgletal for Claire Group A/S
2023 | 2022 | 2021 | |
Omsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 37.997.000 DKK | 47.252.794 DKK | 42.354.459 DKK |
Resultat før skat | -3.890.000 DKK | 13.178.369 DKK | 13.137.416 DKK |
Årets resultat | -4.261.000 DKK | 10.353.527 DKK | 10.513.015 DKK |
Balance | 84.057.000 DKK | 92.526.629 DKK | 83.727.314 DKK |
Egenkapital | 28.847.000 DKK | 41.019.565 DKK | 44.888.844 DKK |