Den gigantiske modekoncern er i fuld gang med sin digitale transformation og har haft umådeligt godt gang i onlinesalget under coronakrisen.
Coronakrisen har åbnet øjnene for mange, hvad angår onlinesalg, og flere og flere virksomheder har måttet styrke organisationen inden for feltet for at kunne overleve krisen.
Verdens største modekoncern, Inditex, er en af de virksomheder, der tager flere og flere skridt i sin digitale transformation, og det er ikke uden resultater. Der er nemlig godt gang i onlinesalget hos Inditex.
Virksomheden har i første halvår af 2020 oplevet en vækst i onlinesalget på 74 procent i forhold til sidste år. Koncernen kan tilmed fejre, at de for første gang nogensinde har behandlet 1 mio. ordrer på en enkelt dag. Det skriver nyhedsmediet Ecommercenews.
Pablo Isla, der er CEO i Inditex, udtaler:
“Jeg er meget tilfreds med væksten i onlinesalget, hvilket viser betydningen af vores integrerede butiks- og onlineplatformstrategi. Dette er en hjørnesten i vores unikke forretningsmodel.”
Vender underskud til overskud
Covid-19 har været en hård nyser for Inditex-mærkerne, herunder Zara, Pull & Bear og Bershka, fysiske butikker.
Tallene for første kvartal endte med et tab på 409 mio. euro som følge af coronapandemien.
Men det blev hurtigt vendt i andet kvartal, hvor bruttodriftsresultatet endte på 1 mia. euro og nettoresultatet på 214 mio. euro.
Tredje kvartal viser ligeledes, at Inditex er på vej til normalen – onlinesalget vokser kraftigt, og butikkerne er i et stort omfang åbne igen.
I alt har Inditex i løbet af første halvår af 2020 omsat for 8 mia. euro.
Foto: Zara