Selvom den nordiske modeplatform øger omsætningen, er det ikke nok til at hive bundlinjen op på et plus.

Modeplatformen Boozt har netop udgivet en kvartalsmeddelelse for første kvartal, og her kan de præsentere en massiv fremgang på toppen.

Omsætningen stiger med 25 procent til 1,4 mia. svenske kroner, hvilket svarer til 1 mia. danske kroner, mod 1,1 mia. kroner i første kvartal 2021. Men på bundlinjen er der røde tal at se.

Nettoresultatet falder fra 43 mio. svenske kroner i første kvartal 2021 til -7,6 mio. svenske kroner. Ifølge kvartalsmeddelelsen skyldes den negative vækst blandt andet højere transportsomkosninger, coronasygdom blandt de ansatte i starten af året samt højere omkostninger, fordi der er blevet ansat flere til at klare væksten.

Om kvartalsregnskabet udtaler Herman Haraldsson, CEO ved Boozt:

“Vores forretning er i god form, og vi har formået at fortsætte med at tage markedsandele i første kvartal. Vores Nordic Department Store-strategi fortsætter med at vinde momentum, og vi er er i en position, hvor vi kan fortsætte vores rejse med en stærk balance i ryggen. Jeg er glad for, at vi kan genbekræfte vores forventninger til 2022 på trods af stigende usikkerheder og udfordrende markedsbetingelser i form af lav forbrugertillid samt inflationspres, der påvirker vores omkostningsbase.”

Selvom Boozt fastholder forventningerne for 2022, skriver de dog i kvartalsmeddelelsen, at der øget sandsynlighed for, at det bliver den nedre del af spændet i forventningerne, som kan realiseres i år.

Modeportalen venter en nettovækst på toplinjen på 20-25 procent i år, mens det såkaldt justerede ebit bliver på 365-420 mio. svenske kroner. Det justerede ebit blev i 2021 på 343 mio. svenske kroner.

 

Foto: Herman Haraldsson