Munthe holder skansen og løfter bundlinjen trods pandemien

Salget på webshoppen er fordoblet fra 2019 til 2020, og med gode 2021-indsalg har stifter og kreativ direktør Naja Munthe en “ret god indikation af, hvor brandet ender henne” i det igangværende regnskabsår. Forventningen er en tocifret millionstigning i omsætningen.

Den danske modevirksomhed Munthe A/S har i løbet af de seneste år genereret vækst og overskud på både top- og bundlinjen, og resultaterne for 2020 er ingen undtagelse.

Munthe har netop fremlagt regnskabet for kalenderåret 2020, der endnu en gang – og Covid-19 til trods – viser vækst på alle parametre.

I en pressemeddelelse oplyser Naja Munthe, stifter og kreativ direktør i modevirksomheden, at omsætningen i 2020 holder niveauet med det forgangne år, og ifølge årsrapporten hæves bruttofortjenesten fra 20,3 mio. kroner i 2019 til 21,8 mio. kroner i 2020.

Resultatet før skat lander på 7,5 mio. kroner i 2020 mod 7,3 mio. kroner året før, mens årsresultatet runder 6 mio. kroner i det netop offentliggjorte regnskab.

Egenkapitalen får tilført 4 mio. kroner og går dermed fra 16,5 mio. kroner i 2019 til 20,5 mio. kroner i 2020.

Om resultatet siger Naja Munthe:

“Der er ingen tvivl om, at vores branche har været usædvanligt hårdt ramt af konsekvenserne af Covid-19 i regnskabsåret 2020. Det har været i alt fra vores produktionsled, transport af varer, nedlukning af fabrikker og ikke mindst et meget udfordret detailled, som har haft svært ved at realisere deres varelagre. Der har ligget en stor opgave i konstant at omstille sig til de nye realiteter og hele tiden tænke på nye måder at gøre tingene på. Hos Munthe har vi dels været meget fokuseret på at kanalisere den tabte detailomsætning ind i vores digitale kanaler – og samtidig sørge for et konstant flow af nye varer, så vi hele tiden er aktuelle.”

Munthe-teamet begyndte dog allerede inden Covid-19 at styrke de digitale kanaler, forklarer Naja Munthe til TØJ.

“Allerede inden Covid-19 ramte i marts 2020, var vi i fuld gang med at opdatere vores webshop, så vi var egentlig godt på vej og skulle ikke ‘starte forfra’, da coronaen kom. Vi har bare sat turbo på opdateringerne og fornyelserne siden da,” siger hun og fortæller, at omsætningen via brandets egen webshop er fordoblet fra 2019 til 2020.

 

Væksten vil fortsætte

Samtlige modevirksomheder sluttede 2020 af med en ordentlig mavepuster i form af tvangslukkede butikker i både ind- og udland, men der er nu lys forude for genåbning af butikkerne, tyder det på.

Men til trods for den – for mange – kedelige start på 2021, så er Naja Munthe og resten af teamet tilfredse med det, som 2021 indtil videre har budt på for modevirksomheden.

“Vi er mere end halvvejs igennem indsalgene i 2021. Vi er jo for længst færdige med indsalget på Summer 21 og Pre-Autumn 21, og vi er også næsten færdige med Autumn 21. Vi har kun Christmas og Pre-Spring 21 tilbage, så vi har en ret god indikation af, hvor vi ender henne,” forklarer Naja Munthe, der siger, at en tocifret millionstigning i omsætningen for det igangværende regnskabsår ikke er urealistisk.

“Det er jo tit sådan, at hvis den kollektion, der hænger i butikkerne lige nu, har solgt godt, så er der større tilbøjelighed til at lægge penge igen. Og vores kunder har solgt godt af vores kollektion – selv i denne svære periode. Derfor tror jeg, at vores kunder er ret fortrøstningsfulde i forhold til, hvad efteråret bringer. Der vil tiderne – alt andet lige – forhåbentligt være bedre og mere optimistiske end lige nu. Og derfor har vores kunder ikke været nervøse for at lægge ordrer hos os,” fortsætter den kreative direktør.

Nu gælder det om at holde snuden i sporet og fortsat fokusere på design, CSR og diverse tiltag i leverandørkæden.

“Vores strategi er fortsat at skabe relevante produkter for slutforbrugeren. Vi fokuserer og investerer meget i CSR, social ansvarlighed og diverse tiltag i vores leverandørkæde for at være klar til at møde fremtidens krav samt sikre optimal og bæredygtigt drift, og der vil i 2021 også være stort fokus på netop dette,” afslutter Naja Munthe.


Du kan se Munthe A/S’ placering på TØJ – Fashion & Business Trends’ live brancheanalyse her.


Nøgletal for Munthe A/S

  2020 2019 2018
Omsætning---
Bruttofortjeneste21.882.237 DKK20.315.481 DKK17.866.830 DKK
Resultat før skat7.553.016 DKK7.356.241 DKK5.200.301 DKK
Årets resultat6.041.396 DKK5.832.811 DKK4.214.654 DKK
Balance32.872.211 DKK27.323.602 DKK23.498.338 DKK
Egenkapital20.578.193 DKK16.536.797 DKK12.776.994 DKK

Foto: Munthe