Især andet kvartal af 2020 har været svært for den svenske modekoncern, og resultatet for tredje kvartal bærer fortsat præg af Covid-19. 

H&M tog hul på regnskabsåret 2019/20 med stor succes. Fra december 2019 til februar 2020 oplevede koncernen en stigning i nettoomsætningen på 8 procent sammenlignet med samme periode året inden. Det satte Covid-19 dog en brat stopper for, allerede da virusudbruddet begyndte at eskalere i Kina, hvor hundredvis af butikker blev lukket ned.

Butikslukningerne fortsatte langt ind i andet kvartal, hvor H&M Group mistede 50 procent af sin omsætning i forhold til samme periode sidste år. Stimen fortsatte ind i tredje kvartal, hvor omsætningen var faldet med 30 procent fra den 1. til den 13. juni 2020.

Nu er tallene for hele tredje kvartal offentliggjort, og udviklingen har ikke ændret sig meget. Omsætningen er fortsat faldende i forhold til samme periode sidste år, som fra den 1. juni til den 31. august 2020 faldt med 16 procent.

“Salgsudviklingen i tredje kvartal afspejler situationen med Covid-19. I begyndelsen af kvartalet var cirka 900 butikker af koncernens mere end 5.000 butikker midlertidigt lukket. Ved udgangen af kvartalet var lidt over 200 butikker fortsat lukket,” lyder det i en meddelelse fra H&M Group.

Koncernen skriver dog, at resultatet er bedre end forventet.

“Mere salg af fuld pris-varer kombineret med en stærk omkostningsbevidsthed gjorde det muligt for virksomheden allerede at vende sig til overskud i tredje kvartal,” lyder det i meddelelsen, hvor det fremgår, at resultatet før skat lige nu ligger på omkring 2 mia. svenske kroner.

Foto: H&M